Gör om upphandlingen av regiontrafiken.

Våra regionpolitiker har uppenbarligen inte förmågan att välja den leverantör som kan nå de uppställda målen under hela kontraktstiden, skriver Jan Härdén

Vid en ny upplandning av busstrafiken bör förmågan att leverera rätt antal avgångar och enligt tidtabell prioriteras, skriver Jan Härdén

Vid en ny upplandning av busstrafiken bör förmågan att leverera rätt antal avgångar och enligt tidtabell prioriteras, skriver Jan Härdén

Foto: Simon Larsson

Insändare2024-01-07 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I upphandlingen av regiontrafiken har man valt en leverantör som tydligen inte kan leverera enligt avtal utan har två gånger slagit i bötestaket, 35MSEK per gång. Leverantören skyller på brist på förare. Bussförare, som de flesta andra vettiga människor, väljer ju den arbetsgivare som har bäst anställningsvillkor, däri inräknat lön. Kan man som arbetsgivare inte konkurrera och kunna anställa tillräckligt med personal kan man sällan eller aldrig nå måluppfyllelse.
Våra regionpolitiker har uppenbarligen inte förmågan att välja den leverantör som kan nå de uppställda målen under hela kontraktstiden.
Målen att leverera busstrafik enligt överenskommen tidtabell och volym.
I normal fallet säger man upp kontraktet när leverantören i fråga vid flera tillfällen inte fullgör sina åtaganden. Speciellt om det finns flera leverantörer att välja mellan.
Regionpolitiker: Säg upp kontraktet med befintlig leverantör och handla upp tjänsten på nytt.
Den här gången bör utvärderingen av anbuden vara mycket inriktat på förmågan till måluppfyllelse och i andra hand kostnaden.
Det samma kan sägas om regionpolitikernas förmåga att leda sjukvården. Köerna är långa, och om man för tro media, så är de ökande liksom budgetavvikelsen för Ackis.
I bägge fallen är det helt klart underbudgeterat.