Gör extra fil vid ­Bäverns gränd

Dick Åhman skriver att utfarten till Kungsgatan vid Bäverns gränd måste årgärdas. Tusentals passagerare får dagligen vänta i köande bussar för att utfarten är för trång med endast två körfält.

Dick Åhman skriver att utfarten till Kungsgatan vid Bäverns gränd måste årgärdas. Tusentals passagerare får dagligen vänta i köande bussar för att utfarten är för trång med endast två körfält.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2017-09-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stadshusgatan i Resecentrum är det enda stället i Uppsala utan trafikreglering med övergångsställen och signalanordningar. Efter ombyggnaden av Resecentrum var det någon som klagade på denna oordnade trafiksituation. Cyklister, fotgängare, bussar och bilar i en salig röra.

Trots detta kan man hit­intills konstatera att det fungerat riktigt bra när alla har skyldighet att se sig för.

Den enda stora störningen är utfarten till Kungsgatan vid Bäverns gränd. Tusentals passagerare får dagligen vänta i köande bussar för att utfarten är för trång med endast två körfält. Två bussar som ska svänga åt varsitt håll kan inte köra ut samtidigt. Det medför att många bussar får vänta till nästa ”släpp”.

Med långa rödljustider hinner flera bussar bygga på kön vid utfarten. I vissa fall köar bussar hela Stadshusgatan. Detta kan hindra framkomligheten för andra trafikanter. På detta sätt försenas även framkörningarna till vissa avgångar.

Så här har det nu sett ut i många år utan att någon bryr sig. Speciellt inte de som förespråkar lägre utsläpp och bättre miljö. Med en extra fil vid utfarten skulle olägenheterna minska betydligt.