Ge trottoarcyklisterna cykelbanor

Bygg cykelbanor även vid de hård trafikerade gatorna, skriver Per Malm. (Bilden är tagen på en annan ort).

Bygg cykelbanor även vid de hård trafikerade gatorna, skriver Per Malm. (Bilden är tagen på en annan ort).

Foto: Bertil Ericson / TT

Insändare2020-05-31 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala är för tredje gången korad till landets cykelkommun. Det har byggts cykelparkeringshus och sju kilometer ny cykelväg. Och så har det tydligen blivit helt legalt att cykla på stans trottoarer För ett tiotal år sedan kunde en gångtrafikant då och då få se en polis stoppa en cyklist som använde gångbanan. 

Numera har cyklisterna till och med börjat påkalla fri väg med ringklockan när de kommer i full fart på trottoaren.
För några dagar sedan var jag en sekund från att bli nermejad av en cyklist i hög hastighet när jag klev ut från min port.
På Brantingsgatan i Fålhagen är en del av trottoaren upplåten till cyklar. Gott så, även om det där knappast behövs eftersom biltrafiken är försumbar. 

På Vaksalagatan däremot, med mycket bilar i hög fart, kör cyklarna på trottoaren i stället för i vägbanan. Och vi gångtrafikanter står tryckta mot husväggarna när cyklisterna kommer farande. Jag vet inte om detta är så glädjande som Rickard Malmström i gatunämnden tycker. 

Bygg ut ordentliga cykelbanor även längs hårt trafikerade gator!