Galet att man ska behöva begära ICA kvitton

Många äldre har inte ens en smartphone eller dator och måste då begära att få en kopia på kvittot i butiken. Helt galet, tycker Lars O Ericsson i Uppsala.

Snart ett minne blott i butikerna?

Snart ett minne blott i butikerna?

Foto: TT

Insändare2022-08-07 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Härom dagen var jag på min ”vanliga” ICA affär i Tuna Backar och handlade mat. Utanför butiken när jag kom stod ett äldre par som kände igen mig. De sade att numer får man inget kvitto när man handlar här. Märkligt, sade jag och gick in och köpte det jag skulle. 

När jag betalade med mitt bankkort och drog ICA kortet för eventuella bonusar så säger kassörskan att du får inget kvitto. Jag sade att jag ville ha kvitto och då skrev hon ut en ”kopia” av kvittot till mig. ICA har tydligen gjort upp att de kunder som råkar vara kopplade till Kivra får kvittot i mobilen. 

Många äldre har inte ens en smartphone eller dator och måste då begära att få en kopia på kvittot i butiken. Helt galet, det måste vara tvärtom, det vill säga att om jag vill ha ett digitalt kvitto så säger jag till om det och inte så här idiotiskt. Skattemyndigheten jagar torghandlare om att de måste lämna kvitto när man handlar till exempel blommor eller frukt av dom. Nu tar en ledande butikskedja och självsvåldigt bestämmer hur det ska vara. 

Skärpning, ändra så att de som verkligen vill ha kvitto via Kivra får begära det och inte tvärtom. Jag har kollat med annan butik i närheten som inte har anslutit sig till detta system och kommer i fortsättningen att handla där. Jag har mött flera andra som gör sammaledes.