Fyra spår är den viktigaste offentliga investeringen

Fyrspår kommer gynna alla som pendlar, skriver Erik Pelling.

Fyrspår kommer gynna alla som pendlar, skriver Erik Pelling.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2022-06-20 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Satsa på tvåspår istället för fyrspår". Fyra spår mellan Uppsala och Stockholm är den viktigaste offentliga investeringen Uppsala har framför sig om vi vill säkra jobben, universitetens konkurrenskraft och det lokala näringslivets möjligheter att anställa fler i vår kommun. Vi gör därför klokt i att leva upp till fyrspårsavtalet. Staten har visat att man tänker hålla avtalet och om Uppsala kommun gör detsamma kommer utbyggnaden till fyra spår att bli verklighet. De partier till höger som nu går till val på att riva upp avtalet med staten och tacka nej till de miljarder som kommunen har beviljats för att som en del av avtalet bygga ut den lokala kollektivtrafiken med modern spårväg äventyrar Uppsala framtid. 

Att underhålla de två befintliga spåren är bra och det satsas nu miljardbelopp på det. Men det räcker inte. Det är kapaciteten som är problemet - det är helt enkelt för fullt på spåren. Med fyra spår får vi en robust järnväg där tågen kan fortsätta gå även om problem skulle uppstå på något av spåren. Det blir plats för mer gods och för fler och tätare turer med tågen. Det kommer att gynna alla som pendlar till jobbet på Arlanda eller i Stockholm men fyrspåret är också avgörande för att locka företag att investera och anställa i Uppsala. Det är ingen slump att Handelskammaren i Uppsala liksom Uppsalas två universitet så ivrigt och så länge har efterlyst satsningar på järnvägen. Pendlingen in till Uppsala ökar snabbt och idag är det lika många som pendlar in som ut till Uppsala. Vår bästa chans att inte bli en sovstad utan att fortsätta vara en kommun där jobben finns och blir fler i Uppsala men där man har valfriheten att jobba även i grannkommunerna i huvudstadsregionen är att bygga fyra spår.