För verklighetsbeskrivning som dominerar i skolvärlden är i mångt och mycket riggad för att utgå från kriterier som gynnar friskolor. Jag vill här belysa aspekterna betyg och verklig kvalitet.
När slutbetyg jämförs med resultaten i de nationella proven lyfts det på många ögonbryn. Störst skillnad hamnar hos friskolorna. Problematiken fördjupas i det faktum att lärare utsätts för tryck från så väl föräldrar som av huvudman om betygsnivån, oavsett vem som är huvudman. Problemet är att betygssnittet hos eleverna är en av de främsta jämförelsefaktorerna, för sökande elever men även i politiska ställningstaganden. En helt annan bild kan uppstå om ett förädlingsvärde används. Det vill säga, med vilka betygsnivåer kommer eleverna in på skolans program och med vilka betyg går det ut? En inte helt lätt jämförelse, men den skulle ge nya dimensioner av effektivitet och resultat i skolan!
Hur används skattepengarna i skolan? Ofta stannar resursfrågan vid tillgång till bibliotek samt utbildad personal vid dessa. Räcker det med besök av bokbuss? Men andra saker som till exempel tillgång till matsal och gympahall. Det finns friskolor som ger eleverna kuponger till lokala restauranger. På samma sätt finns det friskolor som har avtal med gym och simhallar.
Ser vi vidare på resurser för elever med extra stödbehov, så duckar oftast friskolorna för att ge den hjälpen. Vilka förutsättningar har eleven att klara friskolans inriktningstempo och ta eget ansvar för sin utbildning? Vilka möjligheter har eleverna att få extra stöd och handledning? Det är inte ens säkert att friskolorna antar elever som väntas behöva extra stöd. Något som kommunala skolor har skyldighet att tillgodose.
Slutligen vill jag lyfta en fråga som stört mig länge: Varför är det ingen som idag öppet pratar om haveriet med gymnasieskolan Doctrina i Uppsala? Skolan som misskötte sina fakturabetalningar, så att deras elever blev avvisade från matsalen de hade avtal med. Skola där rektorn var inne och höjde upp betyg. Skolan som gick i konkurs och de kommunala skolorna var tvingade att bereda plats för eleverna, och sedan visade det sig inte hade nödvändig baskunskap i kurser som ellära på elprogrammet, för att gå i nästa årskurs!