Replik på Henrik Westmans insändare "Låt oss avgöra vilket alternativ som är bäst" 4 april.
Tack Henrik för att du i UNT fortsätter lyfta den för Uppsala så viktiga frågan om spårväg. Du menar att jag talar emot mig själv när jag säger att spårvagn är en förutsättning även för bilarnas framkomlighet i vårt framtida Uppsala.
Frågan är något komplex, men jag ska försöka förklara hur jag menar utifrån hur matematiken hänger ihop. Den som reser med bil tar mer av gaturummet i anspråk än alla andra färdsätt. Om vi tänker att vi har personer som är beroende av bilen, så måste alla andra klämma ihop sig på en mindre del av gaturummet för att det ska bli någon plats kvar för deras bilar.
Spårvagnen kan transportera dubbelt så många personer jämfört med den busstyp som har störst kapacitet (BRT) och är därför det mest yteffektiva färdsättet. Vårt vägnät i centrala Uppsala är hårt belastat redan idag, och gatuutrymmet i de centrala delarna är relativt fast i de ytor som finns. När det flyttar in många fler människor till Uppsala så kommer vägnätet belastas ytterligare. Om vi inte ser till att så många som möjligt cyklar och åker kollektivt i vårt framtida Uppsala så kommer de som verkligen är beroende av bil inte kunna ta sig fram.
Jag tycker bilar är jättebra för vissa transporter, framförallt på landsbygden där alternativ saknas och där utrymme finns. Jag tar också bilen ibland, men jag gillar inte trafikkaos. Jag tycker vi ska dela solidariskt på det utrymme vi har i våra städer och se till att människor kan förflytta sig snabbt och bekvämt mellan hemmet, jobbet, skolan och fritidsaktiviteter.