Fortsatt kamp för sänkt hastighet i Funbo

I över tio år har vi som bor i Funbo utmed väg 654 kämpat för hastighetsbegränsning, skriver Gustaf och Lise-Lotte Rudholm.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegränsningar, men utanför de tätbebyggda områdena sker det inte, trots att stora behov finns, menar skribenterna.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegränsningar, men utanför de tätbebyggda områdena sker det inte, trots att stora behov finns, menar skribenterna.

Foto: OLOF CARLSON

Insändare2022-02-03 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegränsningar, men utanför de tätbebyggda områdena sker det inte, trots att stora behov finns.

Vår fastighet och ett tiotal andra i Funbo ligger utmed väg 654 som förbinder väg 282 med Lagga och Marielund. Det är den hårda trafiken som stör och som vi har uppmärksammat myndigheterna på i tio år. På sträckan passerar 600– 800 fordon dagligen i mycket hög fart de nio utfarterna, Och här är det farligt att köra fortare än 30 kilometer i timmen.  

Både Uppsala kommun och polisen stödjer vårt förslag att sänka hastigheten från 50 till 30 kilometer i timmen från väg 282 fram till spåret där Lennakatten korsar väg 654. Vi anser att man måste dela av vägen så att en del blir gång- och cykelbana. I dagsläget är högsta tillåtna hastighet 50 kilometer i timmen, men de flesta bilister håller 70– 90 kilometer.

Sedan hösten 2011 har vi överklagat Trafikverkets och Länsstyrelsens avslag och oförståeliga svar, man tar för lätt på vår begäran, man måste ta större ansvar. Det finns en lokal opinion men tyvärr ingen vilja från dem som ansvarar för vägen. Tjugotre av tjugofem boende stödjer förslaget via underskrifter.

Länsstyrelsen beslutar om hastigheter på vägar utanför tätbebyggt område och har hela tiden gått på Trafikverkets bedömning. De hävdar att 50 kilometer i timmen är lämplig hastighet i förhållande till vägmiljön och att om man sänker hastigheten blir ”trafikrytmen  störd” samt att det är ”polisens sak att sköta, övervaka och bötfälla hastighetsöverträdelser”. Vi kommer att driva frågan vidare och ta hjälp av de politiska partier som är beredda att hjälpa oss. För oss är detta en mycket angelägen trygg- och säkerhetsfråga.

Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter för alla vägar som ligger inom kommunens tättbebyggda områden, vilket väg 654 inte gör.Trafikverket beslutar om hastighetsbegränsning på det större vägnät från 80 kilometer i timmen och uppåt. Trafikverket ansvarar även för ansökningar om farthinder, övergångsställen samt gång- och cykelvägar, vilket väg 654 omfattas av. Länsstyrelsen beslutar om allmänna länsvägar där Trafikverket har ansvar för drift och underhåll, vilket väg 654 omfattas av.