Fortsatt kamp för sÀnkt hastighet i Funbo

I över tio Är har vi som bor i Funbo utmed vÀg 654 kÀmpat för hastighetsbegrÀnsning, skriver Gustaf och Lise-Lotte Rudholm.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegrÀnsningar, men utanför de tÀtbebyggda omrÄdena sker det inte, trots att stora behov finns, menar skribenterna.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegrÀnsningar, men utanför de tÀtbebyggda omrÄdena sker det inte, trots att stora behov finns, menar skribenterna.

Foto: OLOF CARLSON

InsÀndare2022-02-03 07:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I centrala Uppsala planeras och genomförs nya hastighetsbegrÀnsningar, men utanför de tÀtbebyggda omrÄdena sker det inte, trots att stora behov finns.

VĂ„r fastighet och ett tiotal andra i Funbo ligger utmed vĂ€g 654 som förbinder vĂ€g 282 med Lagga och Marielund. Det Ă€r den hĂ„rda trafiken som stör och som vi har uppmĂ€rksammat myndigheterna pĂ„ i tio Ă„r. PĂ„ strĂ€ckan passerar 600– 800 fordon dagligen i mycket hög fart de nio utfarterna, Och hĂ€r Ă€r det farligt att köra fortare Ă€n 30 kilometer i timmen.  

BĂ„de Uppsala kommun och polisen stödjer vĂ„rt förslag att sĂ€nka hastigheten frĂ„n 50 till 30 kilometer i timmen frĂ„n vĂ€g 282 fram till spĂ„ret dĂ€r Lennakatten korsar vĂ€g 654. Vi anser att man mĂ„ste dela av vĂ€gen sĂ„ att en del blir gĂ„ng- och cykelbana. I dagslĂ€get Ă€r högsta tillĂ„tna hastighet 50 kilometer i timmen, men de flesta bilister hĂ„ller 70– 90 kilometer.

Sedan hösten 2011 har vi överklagat Trafikverkets och LÀnsstyrelsens avslag och oförstÄeliga svar, man tar för lÀtt pÄ vÄr begÀran, man mÄste ta större ansvar. Det finns en lokal opinion men tyvÀrr ingen vilja frÄn dem som ansvarar för vÀgen. Tjugotre av tjugofem boende stödjer förslaget via underskrifter.

LĂ€nsstyrelsen beslutar om hastigheter pĂ„ vĂ€gar utanför tĂ€tbebyggt omrĂ„de och har hela tiden gĂ„tt pĂ„ Trafikverkets bedömning. De hĂ€vdar att 50 kilometer i timmen Ă€r lĂ€mplig hastighet i förhĂ„llande till vĂ€gmiljön och att om man sĂ€nker hastigheten blir ”trafikrytmen  störd” samt att det Ă€r ”polisens sak att sköta, övervaka och bötfĂ€lla hastighetsövertrĂ€delser”. Vi kommer att driva frĂ„gan vidare och ta hjĂ€lp av de politiska partier som Ă€r beredda att hjĂ€lpa oss. För oss Ă€r detta en mycket angelĂ€gen trygg- och sĂ€kerhetsfrĂ„ga.

Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter för alla vÀgar som ligger inom kommunens tÀttbebyggda omrÄden, vilket vÀg 654 inte gör.Trafikverket beslutar om hastighetsbegrÀnsning pÄ det större vÀgnÀt frÄn 80 kilometer i timmen och uppÄt. Trafikverket ansvarar Àven för ansökningar om farthinder, övergÄngsstÀllen samt gÄng- och cykelvÀgar, vilket vÀg 654 omfattas av. LÀnsstyrelsen beslutar om allmÀnna lÀnsvÀgar dÀr Trafikverket har ansvar för drift och underhÄll, vilket vÀg 654 omfattas av.