Parhästarna kommunalråden Erik Pelling och Richard Malmström har exponerat sig flitigt i UNT sedan en längre tid i svaromål på den ström av insändare till UNT som argumenterat mot alla stadsförtätningar och de gigantiska utgifter som ett framtida spårvägsnät skulle belasta Uppsalas invånare med, kanske 10 miljarder kr enligt experter. Är över huvud någon av Uppsalas invånare positiv till dessa förtätningar och spårvagnsvisioner? Flera järnvägsspår till Stockholm, ja visst, men definitivt inte till varje pris!
Uppsala är en unik, gammal akademisk stad med stora sevärdheter som vuxit upp kring två internationellt högt rankade universitet – Uppsala Universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Den föreslagna ytterligare förtätningen av stadskärnan med få eller inga grönytor tycks känneteckna kommunledningens visioner. Centrala Uppsala ligger märk väl i bottenskiktet bland Sveriges städer vad gäller andel grönyta per invånare. Ingen merit för Uppsala för att uttrycka sig milt! Den livliga debatt som blossat upp på grund av kommunens föreslagna förtätning av natursköna Eriksberg med indragning av befintliga grönytor tycks inte ha besvärat kommunledningen nämnvärt. Utplåning av den så kallade Blodstensskogen nära Stadsskogen har upprört till den grad att man befarar uppror i klass med ”Kungsans almar” i Stockholm på sin tid! ”Det är redan bestämt” är ett argument jag själv mött i kontakt med kommunens ledande tjänstemän.
Ivrig argumentation för en massiv utbyggnad av de södra stadsdelarna - men utan självklar infrastruktur för detta! Frågan är, behöver Uppsala en 50-procentig utbyggnad – 35 000 lägenheter – med förorter typ Rinkeby med alla de problem det oundvikligen för med sig?
4-spår till Stockholm är enligt förra kommunalrådet Gunnar Hedberg i en fin insändare nyligen till UNT uppenbarligen inte alls villkorat med okänslig monumental utbyggnad av staden, som i slutändan skulle meritera för större ekonomiska bidrag från staten. Vad är här hönan och vad är ägget!?
Uppsalas invånare måste få möjligheter att trivas i sin historiskt högintressanta och vackra stad! Ska Uppsala med sina unika miljöer förvandlas till en pendlarstad som försörjer Stockholm med arbetskraft?
Dessutom bara tanken på att dra en spårvagnsled med hög bro över Fyrisån tvärs genom naturreservatet Åriket, att kapa av naturreservatet Lunsen med flera andra stora ingrepp i miljön förefaller monumentalt ogenomtänkt! Ett utbyggt nät av dubbelledade bussar (biogasdrivna naturligtvis) med oförändrat boggietryck mot marken jämfört med vanliga ledbussar måste dessutom vara en mycket billigare och vida mer flexibel lösning på spårvagnseländet. Uppsala vilar på djup lera. Hus och andra byggkonstruktioner i centrum sjunker ständigt. Då är det knappast en höjdare med fullsatta spårvagnar på enligt uppgift 40 ton!
Herrar Pelling och Malmström, lek med Märklinjärnvägar i stället för att förstöra Uppsalas unika karaktär och förslösa skattebetalarnas pengar!