I detaljplaneförslaget för kapacitetsstark kollektivtrafik som nu är ute på granskning används nästan enbart spårvagnsbilder från andra städer. Bland fåtaliga visionsbilder i verklig miljö återkommer bilder som visar spårväg på Bäverns gränd. Bilderna visar att staden är modern med spårvagn och har gammal historia med slottet i siktlinjen. Frågan är om inte denna vy av projektansvariga känts så viktig ur estetisk och turismsynpunkt att man avstått från analys av lämplighet och kostnader för alternativa dragningar jämfört med den via Bäverns gränd.
Dragning av spårväg genom Bäverns gränd är behäftad med stora problem och kostnader. Bäverns gränd är smal med begränsad framkomlighet och i hela sin längd kantad av bostadshus varav nio omfattas av förvanskningsförbud. Husen står på lera och är vibrationskänsliga, som konsultutredningen visat. Spårvägsbygget medför allvarlig negativ påverkan på boendemiljön för flera hundra människor under den fleråriga byggnadstiden och flera av de problem som lyfts av utredningen vid drift av spårvägen är mycket negativa för fastighetsägare och boende och till stor del fortfarande olösta. En stor kostnad rör Islandsbron där en nödvändig förstärkning kan bli så omfattande att det kan bli aktuellt att bygga en ny. För att avlasta Islandsbron från cykeltrafik planerar kommunen också för en ny gång- och cykelbro från Vretgränd.
Flera remissinstanser (Länsstyrelsen, Centerpartiet, bostadsrättsföreningar och privatpersoner) har föreslagit alternativa dragningar från Sjukhusvägen, bland annat för att inte bara undvika Bäverns gränd utan också nå andra områden, exempelvis Kungsängen. Bara en hållplats (vid norra delen av Akademiska) planeras dessutom på sträckan fram till centralen. Ett av de framförda alternativen, med dragning genom Stadsparken vid Studenternas och till Kungsgatan via ny bro och den breda Strandbodgatan, har kommunen övervägt men förkastat ”p g a att det blir utrymmesbrist för bussar på Fjalars gränd och Sidenvävargatan.” Man frågar sig om detta argument fortfarande gäller då man planerar en mycket omfattande ombyggnad av stationsområdet samt att biltrafiken ska starkt begränsas/upphöra på Kungsgatan.
Då det är angeläget att hålla nere de gigantiska kostnaderna för spårvägsdragningen bör projektet närmare analysera lämplighet, möjligheter att öka passagerarunderlaget och kostnader av föreslagna alternativ till dragning av spårvägen från Uppsala centralstation till Sjukhusvägen.
Förledande bild till detaljplaneförslaget
Har den tilltalande visionsbilden gjort att man avstått från analys av hur lämpligt det är dra spårvagn via Bäverns gränd, skriver Per Olof Osterman.
Omslagsbild till miljökonsekvensbeskrivningen i detaljplanen.
Foto: White Arkitekter
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.