Företag kommer och går – så kan inte staten bete sig

Reaktionerna efter beslutet om att SJ:s Uppsalapendel läggs ner har varit många. Insändarskribenten menar att en överdriven tilltro till marknadsstyrning liker bakom "debaclet".

"Vi har svårt att skapa lönsamhet när vi kör parallellt med Mälartåg som är skattefinansierat och inte bara har biljettintäkterna att luta sig mot", sade Jan Kyrk, SJ:s affärschef till UNT i samband med beskedet.

"Vi har svårt att skapa lönsamhet när vi kör parallellt med Mälartåg som är skattefinansierat och inte bara har biljettintäkterna att luta sig mot", sade Jan Kyrk, SJ:s affärschef till UNT i samband med beskedet.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2024-09-21 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SJ:s vd hävdar att man konkurrerats ut av Mälartåg och tvingas lägga ner Uppsalapendeln. Staten kan inte konkurrera med skattebaserad verksamhet säger vd. Tidigare ordförande för trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala Johan Örjes menar tvärtemot att Uppsalapendeln inte subventionerats via skattsedeln (insändare UNT 11/9). Åtminstone fram till 2022 då Örjes ordförandeskap avslutades. Därefter verkar det mer osäkert. Örjes uttalande får det att låta som att SJ:s vd inte är helt sanningsenlig. Så vem har rätt.

Skattefinansierade Mälartåg drivs av Mälardalstrafik som ägs av sex regioner varav Region Uppsala är en. Om det som SJ:s vd hävdar stämmer har Region Uppsala bidragit till att som delägare i Mälardalstrafik konkurrera ut SJ och Uppsalapendeln. Den stora frågan är varför Region Uppsala lägger stor kraft på att få bort Uppsalapendeln då man rimligen samtidigt vet att länsinnevånarna kommer att drabbas hårt i vardagen liksom att regionens ekonomi försämras. Mälardalstrafik kan som bolag heller inte inom överskådlig framtid ersätta SJ:s Uppsalapendel vilket man är väl medveten om.

Regionchefen för Svenskt Näringsliv skräder inte orden och menar att detta är en katastrof. Arbetsmarknaden kommer att krympa. Stockholms Handelskammare beräknar att de samhällsekonomiska konsekvenserna kan uppgå till ett tapp på 168 miljoner årligen när Uppsalapendeln går i graven.

Så varför medverkar Region Uppsala till att Uppsalapendeln försvinner? Svaret är lika enkelt som nedslående. Så fungerar marknaden där det egna bolagets vinster går före den egna regionens ekonomi och där uppdragsgivarnas det vill säga länsbornas vardag blir av sekundär betydelse. Och detta när Region Uppsala primärt har uppdraget att värna regionens innevånare. Här gör man det omvända. Ett mycket grovt svek mot väljarna. Dags för Region Uppsala att rätta till detta.

Men bakom debaclet ligger ideologi och politiska beslut om konkurrens och överdriven tilltro till marknadsstyrning även av grundläggande samhällsbärande funktioner. Vilka också måste fungera i kristider. Konkurrens i all ära men vilken samhällsnödvändig funktion står på tur att i marknadens tecken experimenteras sönder. Svensk järnväg är sedan tidigare hårt drabbad. Parterna klarar uppenbarligen inte ens att samtala utan handledning. Allt på medborgarnas bekostnad. Omoget och sorgligt.

 Företag kommer och går men så kan inte staten bete sig.