För få p-platser bakom Cityhandelns kris

Näringslivet i city behöver hjälp för att kunna fortsätta sin verksamhet, men bristen på parkeringsplatser och svårigheten att med bil ta sig fram i stadskärnan gör att i stället blir kommunen näringslivsfientlig. Det skriver Lars O Ericsson.

Gågatan i Uppsala city. Men var parkeringsmöjligheterna undrar insändarskribenten?

Gågatan i Uppsala city. Men var parkeringsmöjligheterna undrar insändarskribenten?

Foto: Elin Sandow

Insändare2024-02-02 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu kräver Cityhandlarna bland annat fler parkeringsplatser i city för att få stopp på att ännu fler butiker stänger igen för gott. Jag och massor av Uppsalabor håller med och förstår deras frustration. Det är helt enkelt helt åt h-e att det är så få parkeringsplatser i city och att det är för dyrt att parkera i parkeringsgaragen som finns och ofta för långt för många att bära sina varor till bilen. 

Inte undra på att många väljer att handla i stadens utkanter på de stora köpcenter som finns. Kommunen vill ha ett levande centrum säger man men som det är på väg att hända så blir det några restauranger och godisaffärer som överlever. Att ta sig in till city för att ”storhandla” mat till en helg är ingen enkel och billig ekvation minsann. Uppsala kommun ligger mycket illa till på de näringslivsrankingar som redovisas och det är förståeligt. 

Näringslivet i city behöver hjälp för att klara höga hyror och kunna fortsätta sin verksamhet men bristen på parkeringsplatser och svårigheten att med bil ta sig fram i stadskärnan gör att i stället blir kommunen näringslivsfientlig. Hoppas nu kommunen omgående medverkar till att det blir ”bot och bättring ” så att näringslivet i city kan blomstra igen. 

Om det blir så illa att spårvagnar kommer att rulla igen i Uppsala och att kostnaden blir 12-18 miljarder minst för skattebetalarna så förvärrar det ännu mer för cityhandeln och lägger en stor ryggsäck med skulder till kommande generationer.