Folkomröstningen fördjupar lokaldemokratin

Svar på Max Anklevs insändare "Rösta blankt i den meningslösa folkomröstningen" i UNT den 9 debruari.

Beslutet om spårväg/spårvagnar motiveras av den gigantiska utbyggnaden i södra Uppsala, skriver skribenten. Arkivbild.

Beslutet om spårväg/spårvagnar motiveras av den gigantiska utbyggnaden i södra Uppsala, skriver skribenten. Arkivbild.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2024-02-18 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fyrspårsavtalet och stadsmiljöavtalen som säger att Uppsala ska bygga 33 000 bostäder i södra Uppsala och en 17 km lång spårväg för spårvagnar har röstats igenom av alla partier i Uppsala kommunfullmäktige, utom av C under Stefan Hannas tidigare ledarskap. Dessutom har partierna, inklusive C, i Region Uppsalas fullmäktige röstat för, utom SD, som röstade nej till spårvägen/spårvagnarna.

Beslutet om spårväg/spårvagnar motiveras av den gigantiska utbyggnaden i södra Uppsala. Sambandet är tydligt. Utan extrem utbyggnad behövs nämligen ingen spårväg. Båda besluten är dåligt förankrade hos kommunens och länets invånare. Båda besluten påverkar kommunens och länets invånare och skattebetalare under många decennier framöver. 

Det är en oacceptabel demokratisk ordning. En folkomröstning är en billig metod för att ge Uppsalaborna en viktig möjlighet att påverka sin boendemiljö och för att kunna värdera folkviljan om hur Uppsala skall utvecklas.

Den representativa demokratin måste reformeras. UP anser att yrkespolitikerna över tid kommit att fjärma sig från sina väljare. Därför är UP för folkomröstningar. UP är för lokaldemokrati där medborgarna får påverka sitt närsamhälle. Därför har vi initierat stadsdels- och bygderåd i kommunen där invånarna kan utöva inflytande i sitt närområde.

Uppsalaborna får den 9/6 folkomrösta om kommunens långsiktiga stadsplanering, översiktsplanen. Frågan som ställs är: "Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?"
Svarsalternativen på frågan är ja, nej eller en blank röstsedel.

Den som röstar ja vill givetvis att bebyggelsen i staden Uppsala blir mindre och att planering för fler bostäder skall ske i våra kransorter längs tågspåren västerut och norröver. Den som röstar nej önskar som nu tätare bebyggelseutveckling och fler bostäder i staden. Den som röstar blankt påverkar inte alls.kollDet kan inte vara svårt att välja.