Flytta inte undan Lennakatten

Kanske går att ha tätare pendlingstrafik längs Lennakattens spår, skriver Arne Sandemo.

Kanske går att ha tätare pendlingstrafik längs Lennakattens spår, skriver Arne Sandemo.

Foto: Michaela Hasanovic/Arkiv

Insändare2020-09-21 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med fyrspåret till Stockholm behöver kapaciteten på Uppsala resecentrum utökas. Då kastas blickarna mot Uppsala Östra, Lennakattens smalspåriga bangård. När nya resecentrum planerades lyckades kommunen freda och förtjänstfullt utöka denna unika del av Uppsala – Lenna jernväg. 
Med den tidstypiska stationsbyggnad som tillkom när nya resecentrum byggdes, skapades en miljö som är unik i det att en musiejärnväg anknyter direkt till en modern järnvägsstation. 
Kommunen satsade också på en helt ny bro över Strandbodkilen som också den utformats tidsenligt. Så snygg att den därefter fick en tvillingsyster i gång/cykelbron intill, liksom en snarlik bro där banan passerar över E4.
Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar som trafikerar banan med dess historiska fordon från järnvägens barndom, prisades med kommunens kulturarvspris 2015. Många Uppsalabor uppskattar den här attraktionen och inte så få utnyttjar den till arbetsresor under säsongen. 
Kanhända finns kapacitet att bedriva en mer omfattande trafik då det tillkommer flera nya bostadsområden längs banan. Här ligger färdiga spår att tas i anspråk för en tätare pendlingstrafik?
Under alla omständigheter vore det tråkigt om denna attraktiva miljö tvingas bort från sin ursprungliga plats i staden. Allt gammalt måste inte bort även om det synes stå i vägen för det nya.