Fartgränserna godtyckligt satta

Fartgränserna verkar vara satta på en höft, skriver Dick Åhman.

Fartgränserna verkar vara satta på en höft, skriver Dick Åhman.

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Insändare2018-11-12 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strävan att minska olycksrisker och miljöpåverkan genom att sänka hastigheter på vissa ställen i Uppsala, kan ha motsatt verkan. Man bör eftersträva så jämnt trafikflöde som möjligt.

Grundligt genomtänkta och utvärderade fartgränser sätter man inte, vare sig man heter Gatukontor i Uppsala, eller Trafikverk. Man höftar bara till med någon fartgräns, och tror att det blir bättre om den är så låg som möjligt.

Tycho Hedens väg, en tvåfilig väg med standard närmast motortrafikled är nu satt till 60 km/timmen. Acceptansen för denna hastighet tycks vara väldigt låg. Detta medför ryckigt trafikflöde och korta säkerhetsavstånd, som ökar både olycksrisk och utsläpp.

288:an mellan utfartsrondellen och Jälla är en enfilig väg med mötande trafik och korsningar utan avfarter. Där är gränsen satt till 80 km/timmen?

Men där tycks acceptansen ligga runt 70 km/timmen. Man sänkte från 70 till 60 mellan Brillinge och utfartsrondellen, varför inte fram till Jälla? Kan inte 70 km/timmen vara lämpligare hela vägen från Brillinge till Jälla?