Få förarlösa tåg har personal ombord

Undantag. Tågen i Docklands i London är ett av få förarlösa bansystem där det alltid finns personal ombord på tågen.

Undantag. Tågen i Docklands i London är ett av få förarlösa bansystem där det alltid finns personal ombord på tågen.

Foto: ALASTAIR GRANT

Insändare2018-01-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I sin insändare i UNT 31/12 nämner Asko Laakso att det förarlösa bansystemet i Docklands i varje tåg är försett med personal som sköter biljettering etc. Man ska då veta att Docklands som invigdes för 30 år sedan tillhör undantagen av de fler än 100 förarlösa bansystem som finns i världen.

Ett mera näraliggande exempel i både tid och rum är istället Köpenhamn som 2002 invigde den prisbelönta förarlösa Metron och vilka i december 2017 meddelade att även deras pendeltåg (S-tåg) blir förarlösa. Metron i Köpenhamn har bara tre vagnar, men i och med att den är förarlös kan den ha avgångar varannan minut och därmed samma kapacitet som tunnelbanor med längre tåg. Som trygghetsskapande åtgärder finns det videokameror på stationerna och i varje vagn och det går att nå personal genom vagnens kommunikationssystem som står i direktkontakt med ledningscentralen. Precis som i Stockholms pendeltågstrafik så finns kontrollanter som reser runt i Metron, men tågen är alltså inte beroende av personal.