Under senare år har försäljningen av suv:ar (sport utility vehicle) ökat stort i Sverige. I gatubilden brer dessa jättebilar ut sig och det blir nätt för cyklister och andra gatutrafikanter att samsas om utrymmet. Suv drar mycket bränsle, det är en törstig personbilsmodell. Efter energi/värme står suv:ar för den näst största ökningen av utsläpp sedan 2010. Och inblandningen av biobränsle har, simsalabim, medfört att de kan passera som miljöbilar och dra nytta av bonus malusrabatten.
Men inblandning med biobränsle bidrar också till utsläpp av koldioxid. FN:s klimatforskning (IPCC) varnar för att biobränslen från skogen inte är ”klimatneutrala” (det tar 60-100 år för skogen att växa upp igen) och att EU och USA därför bör avveckla sina subventioner till verksamheten (DN 12/2).
Enligt Dagens ETC (11/2) har Nederländerna på kort tid lyckats skapa opinion för förbud mot fossil reklam. I Storbritannien finns förslag att förbjuda reklam för suv:ar och i Belgien föreslås ett lagförslag som förbjuder annonser för dessa bränsleslukande stadsjeepar.
I Nederländerna jämför man förbud mot fossila annonser med regleringen av tobaksreklam vilket ju har lett till kraftigt minskad försäljning och därmed förbättrad folkhälsa.
I Göteborg och Stockholm har enstaka initiativ tagits för förbud mot fossila annonser men på riksnivå är fossilfri reklam ingen stor fråga. Man menar att ett förbud skulle inskränka yttrandefriheten och att den planerade miljö- och klimatinformationen vid bränslepumpar skulle få en tillräcklig effekt. Men då står man ju redan där med sitt fordon!
När nu politiken inte kan/vill sätta ner foten och förbjuda fossil reklam kunde ju bilbranschen själv ta initiativet! Vi föreslår att ett första steg för branschen att bidra till minskning av koldioxid, skulle kunna vara att sluta annonsera för suv:ar.
Ett steg för fossilfri reklam
Bilbranschen borde sluta göra reklam för suv:ar, skriver Ingalill Ek.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.