Ett smörgåsbord för bedragare

Digital banktjänster borde ha föregåtts av någon slags konsekvensanalys, menar Ulf Hellgren.

Kunderna ska numer sköta banktransaktionerna själva. Vilket medför en risk för äldre.

Kunderna ska numer sköta banktransaktionerna själva. Vilket medför en risk för äldre.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2024-08-28 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När bankerna bestämde att kunderna – oavsett grad av IT-kunskap – skulle sköta sina banktransaktioner själva via IT, dukade de upp ett smörgåsbord för bedragarna. Nu behövde rånarna inte längre ägna sig åt det riskfyllda arbetet med bankrån, nu kunde de sitta bekvämt hemma i soffan och utföra sina rån. Det gällde bara att leta upp rätt offer, vilket betyder alla äldre som knappt klarar av att öppna sin smarta telefon. 

Människor har i alla tider manipulerats av smarta försäljare, magiker med mera och det har inget med den manipulerades intellekt att göra. Vi bara fungerar så. Det finns ett modeord som heter konsekvensanalys. Om bankerna hade anlitat någon expert som testat det nya systemet innan det började praktiseras, hade det förmodligen aldrig genomförts. Och med expert menar jag då inte någon amatör från bankernas direktionsvåning utan någon av alla dessa verkliga experter som lever ett avslappnat liv på Rivieran, där de riskfritt kan utföra sina rån med sin smartphone i handen.

Med det facit som vi nu har borde bankerna ta sitt ansvar och sänka sina utdelningar och bonusar ett år och istället ersätta de kunder som genom bankernas slapphet blivit bedragna på sina besparingar.