Ett bilfritt Uppsala är orättvist mot äldre

Äldre är ofta beroende av att åka bil för att komma någonstans. Det menar insändarskribenten, som tycker det vore helt fel att stänga av Dragarbrunnsgatan för biltrafik.

I dag är Dragarbrunnsgatan ett gångtrafikområde. Låt det förbli så, tycker insändarskribenten.

I dag är Dragarbrunnsgatan ett gångtrafikområde. Låt det förbli så, tycker insändarskribenten.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2024-10-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En kommentar på ledarkrönikan av Jonathan Törnstrand

Att unga och friska personer kan och vill promenera eller cykla i innerstaden kan jag förstå. Ni har ännu inte börjat tänka på den ålderstigna befolkningen. Det finns faktiskt de som på grund av ålder eller funktionsnedsättning inte kan promenera eller cykla. 
Enligt krönikan har dessa inget att göra i innerstaden, eftersom de troligen är helt beroende att åka bil för att komma någonstans. 
Om man, mot all förmodan, lyckas ta sig med bil till centrum, är det ju i alla fall helt omöjligt att bli av med bilen eftersom parkeringar inte ska finnas längre.

Jag antar att krönikören och de Uppsala politiker som vill göra innerstaden helt bilfri också någon gång blir gamla.  Att inte orka gå mer än 50 meter innebär ju för de flesta med detta handikapp att kollektivtrafiken också är omöjlig att använda eftersom busshållplatserna har så långa avstånd att det inte går att nå dem.

Så en kommentar till insändaren av Håkan Waltersons insändare om en bilfri Dragarbrunnsgatan. Den är idag det enda sättet att ta sig från Bäverns gränd till S:t Olofsgatan eftersom den som kör Kungsgatan från Bäverns gränd måste svänga höger på Vaksalagatan. Det är nämligen förbjudet att köra Kungsgatan rakt fram när man kommer till Vaksalagatan, oavsett vilket håll man kommer från.