Svar till insända av Tomas Klang 11/9:
Vilka tänker man sig ska åka spårvagn mellan Gottsunda och Bergbrunna? Frågan liknar den många ställde sig innan tvärbanan i huvudstaden byggdes och började trafikeras med moderna spårvagnar. Den har sedan den byggdes överträffat alla resandeprognoser, knutit ihop staden och förlängs nu. De fyra spåren och den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna som staten nu investerar över 10 miljarder i kommer med en tvärförbindelse på sträckan Gottsunda-Ultuna-Bergsbrunna bli den närmaste järnvägsstationen för alla som bor och arbetar i Uppsalas södra stadsdelar. För alla de som varje dag pendlar in till arbetsplatser som Sveriges lantbruksuniversitet, SVA och Uppsala Universitet kommer spårvägen erbjuda nya snabba möjligheter att resa kollektivt. Och för alla som idag eller i framtiden väljer att bo nära vattnet och naturen i de södra stadsdelarna kommer tvärförbindelsen erbjuda nya bekväma möjligheter att med spårvagn och tåg ta sig till Arlanda (Mälardalens största arbetsplats) och Stockholm. För Gottsunda som byggdes som en förort med få vägar in och ut kommer spårvägen göra stor skillnad. Fler kommer att kunna ta sig till ett arbete och fler företag kommer att vilja etablera sig och anställa i den knutpunkt som Gottsunda Centrum kommer att utgöra. Trafikverkets historiska beslut att stå för halva kostnaden och bidra med 3 miljarder kronor till bygget av modern spårväg i Uppsala visar att Uppsala gjort sin läxa. Analysen finns att läsa på www.uppsala.se/sparvag. Spårvägen behövs när vi bli fler i Uppsala, när företagen växer och när staden kompletteras med nya stadsdelar.