En timme sen buss – men ingen ersättning från UL

UL:s system för förseningsersättning är förkastligt, tycker Peter Zoné

Insändarskribenten Peter Zoné tycker att UL måste stå för förseningsersättning om man åker på deras biljett.

Insändarskribenten Peter Zoné tycker att UL måste stå för förseningsersättning om man åker på deras biljett.

Foto: Nina Leijonhufvud

Insändare2024-05-04 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra veckan utförde Trafikverket spårarbeten på sträckan Uppsala-Tierp nattetid. Tågen som gick i UL:s trafik på sträckan ersattes därmed av buss. Onsdag 24 april var jag på en trevlig event i Stockholm. Enligt UL:s app, skulle bussen som ersatte tåget 23.12, avgå 23 15.

Trots att tiden gick, ändrades inte uppgift om avgångstid. Bussen rullade in på hållplatsen kring tolvslaget och avgick 00.18, med oss kraftigt nedkylda resenärer.

Fick nu svar från UL om min begäran om förseningsersättning, att jag måste vända mig till Mälartåg, eftersom de hade beställt bussen. Helt förkastligt. Jag reste på en UL-biljett, på en av UL:s linjer. Inte ska jag som UL-kund söka ersättning från deras underentreprenör? Naturligtvis borde UL hålla oss kunder skadeslösa, och göra upp med Mälartåg i efterhand.