En ledande klimatstad ligger inte på plats 75

Uppsala kan bli en ledande klimatstad -- om man tar råd och samarbetar med de experter som finns i staden, skriver Inger Sjöberg

UNT 3/12

UNT 3/12

Foto: UNT

Insändare2021-12-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till insändarsvar av Erik Pelling 3/12

Jag är tacksam att Erik Pelling velat besvara min insändare från den 21/11 i UNT men tyvärr mest med påståenden om hur hållbart och klimatneutralt Uppsala ska bli i en framtid, 2030 och 2050. Inget svar om hur koldioxidutsläppen minskat i år som enligt tidigare löften ska vara 13-14 procent. Kanske var det bara en vision.

Erik Pelling påstår att ”Uppsala är en ledande klimatstad” och skälet till att Uppsala i tidningen Aktuell Hållbarhets och flera miljöorganisationers lista över miljöbästa kommuner sjönk från plats 9 år 2020 till 75 år 2021, till del beror på ”att andra kommuner hakar på det arbete som vi i Uppsala redan är i gång med”. Om man från plats 75 i en rankning säger att andra har härmat en och man är ledande klimatstad och ”ska fortsätta visa vägen” kanske man inte anses trovärdig.

Visst var det kommuner som är sämre än Uppsala men alla större städer står före på listan liksom närliggande Knivsta, Norrtälje och Tierp. 

Kommunen struntar i kritik och förslag från insändare och remissinstanser om planerna på bebyggelse och trafik. Och lyssnar inte heller till sina konsulter i företaget WSP som i Hållbarhetsbilagan till planen om sydöstra stadsdelarna framhöll:

”Byggandet i stadsdelen orsakar mycket stora koldioxidutsläpp, särskilt som skogsmarken försvinner. Kvarvarande naturmiljö får stort slitage av den ökade befolkningsmängden. Planen medför stora negativa konsekvenser för naturvärden och ekologiska samband. 

En bro över Fyrisån bedöms innebära stora negativa konsekvenser för det ostörda och mycket känsliga landskapet vid Fyrisån. Godkännande av Linnéminnen som världsarv kan hotas av en storstadsbebyggelse med höghus.”

WSP skriver också att många av de negativa konsekvenserna skulle bli mindre eller inga alls om det blir som i Översiktsplanen, ca 10 000 bostäder.

Varför ska Uppsala bygga 21500 nya bostäder i sydöstra staden om inte Trafikverket och Staten säkert håller sin del av avtalet? Vad borde ha bestämts i fullmäktige den 13/12? Rimligen omtag av planen.

Uppsalas stadsplanering är inte hållbar och det bevisas också av nya detaljplaner som utmärks av stark exploatering, rivning, förtätning och trädfällning. 

Nu vill man bygga ett stort tiovåningshus vid Kungsgatan trots att det strider mot Översiktsplanen, skuggar omkringliggande hus samt elevers skolgård och bidrar till att luftföroreningarna från Kungsgatan ökar. Planen har kritiserats i ca 10 år men kommunen ska driva igenom den. Varför? För att man har makt att göra det. Åtminstone till nästa höst.

Uppsala har fullt med experter på miljö, naturskydd, hållbar utveckling, biologisk mångfald, teknik, stadsplanering. Om politikerna tar råd av dem och samarbetar kan Uppsala bli en ledande klimatstad.