Proppen har gått ur, Tesla har öppnat alla slussar och världens fordonstillverkare har inget val om man vill finnas kvar på marknaden om 5 år! Såväl Scania som Volvo är långt framme i utvecklingen och den kinesiske ägaren (Geely) av Volvo personbilar har nu köpt in sig som majoritetsägare (aktiekapitalet) i Volvo Lastvagnar.
Varför då frågar många, naturligtvis på grund av Kinas framtida miljöutmaningar och därmed Geelys förväntningar på marknaden. I Volvo Lastvagnar får Geely inte bara tillgång till varumärket utan kanske viktigast dess kompetens inom eldrift. Volvo Lastvagnar får en gyllene möjlighet att bli tongivande på den enorma kinesiska marknaden genom lokal närvaro. Volvo kan därmed utnyttja de stora volymerna till en lönsam och konkurrenskraftig utveckling på de mindre världsmarknaderna inte minst i Sverige.
Uppsala kan och bör bli en ledstjärna för Sverige och världen genom att fullt utnyttja den inhemska kompetensen och satsa på en flexibel fordonspark med elbussar, laddhybrider och hybrider beroende på vilka områden i staden som ska trafikeras. Glöm spårvagnarna en gång för alla och satsa på busstrafiken istället.