• Batterier skapar inte elektricitet, de lagrar elektricitet som producerats någon annanstans.
• Uppfattningen att elbilar är fordon med nollutsläpp stämmer inte.
• Vindkraftverk är inte en förebild när det gäller kostnad och miljöpåverkan.
Den elektricitet som via batterier driver elbilar produceras i olika kraftverk och många av dessa förbränner bland annat kol eller gas. Därför kan upp till 40 procent av den elenergi som driver de elbilar vi ser på vägarna idag vara kolbaserad.
Men det är inte allt. Som i alla sammanhang måste man titta på hela bilden. Den som kämpar för en grön utveckling borde titta närmare på batterier, vindkraftverk och solpaneler.
Ett typiskt elbilsbatteri väger ca 350 kilo, är ungefär lika stort som en resväska och innehåller cirka 10 kilo litium, 25 kilo nickel, 20 kilo mangan, 15 kilo kobolt, 90 kilo koppar, 180 kilo aluminium och en del stål och plast. Vid tillverkningen av batterierna bearbetar och förbrukar man stora mängder olika mineraler och salter.
Ett typiskt vindkraftverk, som väger till exempel 1 500 ton består av cirka 1 000 ton betong, cirka 350 ton stål och järn, 20 ton glasfiber och svåråtkomliga sällsynta jordartsmetaller. Rotorbladen väger cirka 40 ton per styck och har en livslängd på 15 till 20 år, varefter de i stor utsträckning måste bytas ut.
De här nya teknikerna med elbilar och storskalig vindkraft har givetvis sin plats i dagens och framtidens samhälle men vi måste, här som annorstädes, titta på hela bilden och se de dolda och inbäddade konsekvenserna och kostnaderna på ett realistiskt sätt. Kanske kommer man då upptäcka att mycket av de vi gör idag på sikt skadar jordens miljö i större utsträckning än man anat.