Eftervärldens dom blir hård

Tätt mellan husen. Så här ser det ut i nya stadsdelen Rosendal i sydvästra Uppsala.

Tätt mellan husen. Så här ser det ut i nya stadsdelen Rosendal i sydvästra Uppsala.

Foto: Christine Richter

insändare2018-01-10 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Undrar hur i h-e man kan bygga bort bussfickorna och i stället strategiskt kan placera refuger så att det är omöjligt för trafik att passera en buss som stannat. Uselt för framkomligheten, uselt för miljön, usel ekonomi och usel planering.

Varför i hela friden tänker man sig att investera miljarder i en föråldrad teknik och överväga spårvagnar i Uppsala. De flesta städer skrotade spårvägarna för 50 år sedan eller mer.Vilka moderna masstransportlösningar har snart sett dagens ljus? Lösningar som till och med en miljöpartist kan tycka vara intressanta förutom cykling. Eftervärldens dom kommer att vara hård över de styrande i Uppsala.

Den okänsliga förtätningen av Uppsala är, förutom oroväckande, ett miljöbrott. Hus byggs på brandfarligt avstånd från varandra. Infrastrukturen, det vill säga vägarna, är inte disponerade för mängden fordon som förtätningen föder. Lägg till den sterila miljö som skapas samt den försämrade luftkvaliten. Uppsala har behov av att växa. Uppsala har plats att växa. Expandera utåt, och inte nödvändigtvis genom en förtätning av kärnan som bara skapar problem.

Tack och lov är det valår i år. Låt oss rädda vad som räddas kan och avsätta den nu sittande majoriteten!

Läs mer om