Dumsnåla inte med infrastrukturen

Norrbotniabanan kommer inte att kunna fungera fullt ut om man inte också åtgärdar en del svåra flaskhalsar, skriver Jacob Kilström.

Norrbotniabanan kommer inte att kunna fungera fullt ut om man inte också åtgärdar en del svåra flaskhalsar, skriver Jacob Kilström.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-11-14 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är glädjande att se att det ändå finns en lite större insikt om hur viktig infrastrukturen i norra Sverige är för landets ekonomi men det finns ett allvarligt tankefel som både sittande politiker och trafikverket måste sluta med. Det tankefelet är att se Västerbotten och Norrbotten som en isolerad ö där man endast behöver åtgärda deras interna förbindelser, att allting löser sig bara man bygger Norrbotniabanan. Så är det verkligen inte. 

Norrbotniabanan kommer inte att kunna fungera fullt ut om man inte också åtgärdar en del svåra flaskhalsar mellan denna och södra Sverige. Det är framförallt Ostkustbanan som är den felande länken. Trafiken på den sträckan har ökat mycket snabbare än prognoserna och är samtidigt långsam och krokig vilket både drar ut på persontågens restid och begränsar vikten på godset. Om man bara bygger Norrbotniabanan kommer all den trafiken strypas av att den får inte plats på Ostkustbanan. 

Ostkustbanan måste dras om och bli dubbelspår hela vägen upp till Härnösand. Just mellan Härnösand och Sundsvall finns en katastrofalt dålig sträcka som det är skamligt att man inte redan byggt bort. Förutom att den är en av få järnvägar där tågen åker långsammare än bilarna så är dess krokighet en jättebegränsning för godståg. Den har fått stå tillbaka för länge och finns den kvar när Norrbotniabanan är byggd kan den äventyra Norrbotniabanans lönsamhet. 

Jag säger inte att Norrbotniabanan ska strykas. Det bästa vore om både den och Ostkustbanan byggs samtidigt men kan man inte bygga hur mycket som helst, bygg då åtminstone nytt mellan Härnösand och Hudiksvall. På de 13 milen finns nämligen 3 av de värsta flaskhalsarna i flaskhalsen, den redan nämnda snigelsträckan, Gnarpskurvan och Hudiksvallsgenomfarten. Vidare är det viktigt att Ostkustbanan/Ådalsbanan byggs ut i långa etapper åt gången. 

Snuttifiering fördyrar och sänker lönsamheten. Det är dumsnålt.