Dubbelmoral av SVT i skidspåret

Sebastian Samuelsson får ha mycket reklam på sig under tävlingen, men inte när intervjuas inför, skriver Gunnar Edgren.

Sebastian Samuelsson får ha mycket reklam på sig under tävlingen, men inte när intervjuas inför, skriver Gunnar Edgren.

Foto: Markku Ulander/TT

Insändare2020-12-06 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tittade på SVT:s program "Vinterstudion" i helgen och undrade över varför SVT bedriver en sådan dubbelmoral när det gäller reklam.
Jag följde inslaget om skidskytte där det inför herrarnas lopp visades en intervju med vår stora skidskyttestjärna Sebastian Samuelsson.
Han var under intervjun civilklädd med en mössa som framtill hade ett firmamärke cirka två gånger två centimeter stort. Märket var maskerat för att vi tittare absolut inte skulle kunna se logotypen och frestas att köpa en likadan mössa.
När tävlingarna sedan börjar så är Sebastian och hans lagkompisar fullständigt proppfulla med reklam. Skidor, dräkt, gevär, mössa ja inte en ledig yta saknar reklam. Dessutom översköljs vi tittare av reklam runt skidskyttebanan. Det är schweizisk ost, tyska bilmärken, tyska garagedörrar och tyska alkoholfri öl med mera med mera. Hur tänker SVT?