Dröm slippa biljetthantering

UL:s biljettsystem är krångligt  och sinkar avgångstiderna, skriver  Dick Åhman.

UL:s biljettsystem är krångligt och sinkar avgångstiderna, skriver Dick Åhman.

Foto: Läsarbild

Insändare2020-01-27 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Sture Jonsson på UL refererade den 9/3 -19 till "en undersökning där 6 000 upplänningar deltagit, är det fler än tidigare som tycker att det är enkelt att köpa biljett". "fler än tidigare", säger egentligen ingenting. Som bussförare upplever man hur verkligheten ser ut.

Mobiler som många inte förstår sig på, tappar signal eller batteriet tar slut. Många vet inte hur sina kort är laddade, har ingen koll när de gäller, eller om det finns pengar.

Betalning med bankkort fungerar bara när det finns kontakt med mobilnätet. Likaså vid betalning med mobilappen. Biljettmaskin som hänger sig, inte fungerar ibland.

Många börjar köpa sin biljett med mobilappen när de stigit ombord. Förare och passagerare får då vänta tills en biljett dyker upp i telefonen. Dessutom finns det ett femtiotal olika biljetter, jämfört med en handfull hos SL.

Då anser jag att biljettsystemet är komplicerat, och att det sinkar avgångstiderna.

Att slippa biljetthantering skulle vara ett drömscenario hos förarna.