Dra cykelväg till Storvad längs ån

Det finns många fördelar med att dra en gångcykelväg (ljusgröna på bilden)  längs ån till Storvad, skriver Torbjörn Albért.

Det finns många fördelar med att dra en gångcykelväg (ljusgröna på bilden) längs ån till Storvad, skriver Torbjörn Albért.

Foto:

Insändare2019-06-16 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lars Hylander skriver (11/6) om behovet av en gångcykelväg längs Ärnavägen och till Storvad badplats norr om Gamla Uppsala. Cykelfrämjandet har 2017 i diskussioner med kommunen föreslagit en dragning från gamla banvallen via Storvad och vidare längs Fyrisån till Björklingevägen (gamla E4:an). Att dra en gångcykelbana längs ån via Storvad ger många fördelar:

+ Inga backar, vare sig längs Ärnavägen (4-5 m) eller från bron över Fyrisån till Ärnavägen (5-6 m x 400 m lång).

+ Inget bilbuller, vare sig längs Ärnavägen eller Björklingevägen.

+ Vindskydd från nordliga och nordostliga vindar tack vare träden längs ån.

+ 150 meter kortare cykelväg.

+ Attraktivare att cykla längs ån än längs bilvägar.

+ Man kopplar målpunkten Storvad från Björklingevägen.

Gångcykelbanan bör naturligtvis vara belagd, så att den är lättåkt för rullstolburna och barnvagnar och att rullskridsko- och rullskidåkare kan utnyttja banan. Den bör också byggas på så sätt att den inte blir parkeringsplats för bilar.

Läs mer om