Utvecklingspartiet demokraterna, UP, är ett lokalt parti som alltid haft sakfrågorna som högsta prioritet, inte att tillhöra en höger- eller vänsterfalang. För att få fram våra frågor måste UP givetvis få poster som ger makt att driva igenom vår politik.
Utan inflytande, ingen påverkan och utan politiska uppdrag blir det varken inflytande eller påverkan. Valet för UP blev enkelt. De Rödgröna var efter valet beredda att dela med sig av sina uppdrag, men det var inte den tidigare Alliansen. Uppenbarligen var det lättare för Socialdemokraterna med De Rödgrönas 39 av kommunfullmäktiges 81 mandat att ta beslut om att formera ett styre än det var för Moderaterna med Alliansens betydligt mindre 32 mandat. Antalet kommunalråd är numera exakt desamma som tidigare mandatperiod.
UP har hela tiden varit mot spårväg och för långbussar/BRT. Liberalerna var före valet för spårväg och efter valet emot. Liberalernas mandat efter valet avgjorde därför att det i kommunfullmäktige blev majoritet mot spårvagnar och för långbussar/BRT.
Att UP då skulle fortsätta att begära en folkomröstning i spårvägsfrågan blev därför meningslöst, ja faktiskt helt befängt. Eftersom spårvägsprojektet är avhängigt byggnation i en ny mastodontort i sydöstra stadsdelarna, blev det därför än mer viktigt och rimligt för UP att begära en folkomröstning om den övergripande frågan om Uppsalas långsiktiga framtida utbyggnad. Vill Uppsalaborna att det byggs högt, tätt och koncentrerat i staden finns det möjligen behov av spårväg. Men vill invånarna bygga utspritt och grönt i kommunens landsbygdsorter faller behovet av spårväg platt.
När Liberalerna i juni återigen bytte fot och röstade emot sin egen motion mot spårväg ändrades fullmäktigemajoriteten till förmån för spårväg och emot långbussar. De svek alltså sitt löfte genom att ändra sig en tredje gång på mindre än ett år och sällade sig således till de som önskar en extremt dyr spårväg för mångmilardbelopp.
Den som vill en varsammare utbyggnad av Uppsala kommun där spårvagnar inte behövs skall alltså rösta JA i folkomröstningen den 9 juni 2024.
Det ultimata sveket om spårvägen gjordes av Liberalerna
UP har hela tiden varit mot spårväg och för långbussar/BRT. Liberalerna var före valet för spårväg och efter valet emot. Det skriver Stefan Hanna och Lars Björndahl i ett svar på insändaren från Björn Lundgren 3/12.
Från UNT den 3 december.
Foto: Upsala Nya Tidning
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.