Besökte Zürich och gjorde fyra dagars bekantskap med en välutvecklad spårvagnstrafik i staden. Oavsett olika majoritetstyre, fortsätter staden att utveckla sin kollektivtrafik. Spårvagnarna är det mest prioriterad i staden. Gatorna är utformade så att spårvagnen använder gatorna på ett sådant sätt att biltrafiken får anpassa sig efter kollektivtrafikens rytm. Alla perronger är handikapp- och barnvagnsvänliga.
Långa och smidiga spårvagnar är överlägsna att förflytta passagerare rymligt och bekvämt. Staden har även trolleybussar och vanliga bussar som komplement. Tunnelbana finns inte i staden.
Tänk om man hade till exempelvis en linje från Skarholm till Gränby centrum, som passerar såväl Ackis och Resecentrum. Eventuellt från Stenhagen till Boländerna. Staden ska vara miljöcertifierad i det mesta möjligaste mån, utan fossila bränslen.
PS: Spårvangslösningen är billigare än tunnelbana.