Vi har kritiserat Uppsala kommun för att vilseleda om klimatomställningen och gatunämndens ordförande listar i sitt svar upp en rad ansträngningar och milstolpar. Cykelfrämjandet instämmer, Uppsala kommun har tagit vissa steg i rätt riktning. Men det räcker inte för att möta klimatkrisen, fina ord och politiska ansträngningar påverkar som bekant inte klimatet alls. Det enda som räknas är reella utsläppsminskningar. Och Cykelfrämjandets granskning visar att klimatutsläpp inte alls är intressant för kommunen när man bygger nytt.
Låt oss använda spårvägen som exempel: Den bedöms kosta en halv miljard per km. Kommunen påstår att det är klimatsatsning, men redovisar inte utsläpp av bygget. En granskning visar att detaljplanens utgångspunkt är spårväg med bästa möjliga framkomlighet för bilister. Egna spår innebär fyrfilig kollektivtrafik, där buss delar körbana med bil, medan gående och cyklister prioriteras lägst. Cykelfrämjandet har pekat på att planen innebär minst 27 nya hinder för de som cyklar och går! Bara mellan Gottsunda och Uppsala C föreslås upp emot 10 nya trafikljus. Cykelfrämjandet beräknar att en cykeltur kan ta upp till dubbelt så lång tid från BMC till Uppsala C. Kommunen vet inte, för man har valt att inte beräkna hur restiderna blir för gående och cykel. Och hur vilken påverkan får då kommunens prioritering av bilister på klimatutsläppen? Ingen vet, för man har valt att inte utreda planens klimatpåverkan. Därmed har man heller inte undersökt hur planen kan optimeras för sänka koldioxidutsläppen.
Cykelfrämjandet utgår från det faktum att biltrafik alltid medför höga klimatutsläpp, oavsett elektrifiering och biodrivmedel. För att nå utsläppsmålen behövs en maximal satsning på cykel och gång. Det innebär att det måste bli både snabbare och säkrare att både gå och cykla. Cykel ska vara det självklara huvudalternativet för pendlaren från Uppsala C och ett barn ska säkert kunna ta sig till skolan utan behov av bil!
Men vi befinner oss i en verklighet där kommunen storsatsar på nya motortrafikleder. Och struntar helt i att beskriva vilken påverkan de får på klimatet. Året är 2022 och självklart måste varje ny infrastruktursatsning i Uppsala genomlysas utifrån ett klimatperspektiv!