Jag har läst en del om fusk med AI i skolan och på universiteten. Det får mig att tänka på när miniräknare var det senaste. Då var man rädd för att eleverna skulle fuska med miniräknare samtidigt som varje arbetsplats som behövde räkna ut saker och ting förstås genast utnyttjade detta tidsbesparande redskap.
Tror någon att arbetsplatser idag kommer att avstå från att använda AI för att göra ett arbete på 5 minuter som annars tar en dag? Tror någon att arbetsgivare kommer att anställa personer som behöver en dag för att göra vad andra kan göra på 5 minuter?
Nej, AI har kommit för att stanna. Vi har bara att ta till oss detta, vare sig vi vill det eller ej.
Så i stället för att fruktlöst försöka avslöja elever som använder till exempel Chat GPT för att skriva en uppsats, behöver skolan använda detta instrument som individanpassad personlig handledare som kan guida varje elev genom undervisningen utifrån just denna elevs förutsättningar. Eleverna i en sådan skola har alla förutsättningar att få ett vettigt jobb efter avslutade studier.
Jag har själv prövat Chat GPT och häpnar inför vilka möjligheter som finns. Och tänk så trist att som lärare ägna det mesta av sin tid med att försöka avslöja fusk. Vem lär sig något av det?