Den nya skolan skrämmer mig

Ett skissförslag över den nya
skolan som ska ersätta
Frösåkersskolan i Östhammar. ?Skiss: Origo Arkitekter/SH Bygg/östhammars kommun

Ett skissförslag över den nya skolan som ska ersätta Frösåkersskolan i Östhammar. ?Skiss: Origo Arkitekter/SH Bygg/östhammars kommun

Foto:

Insändare2018-06-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Snart kommer byggandet av den nya Frösåkersskolan att påbörjas. Skolan kommer att stå redo år 2020 med alla Östhammars elever från årskurs 4 till 9.

Skolan har en icke traditionell pedagogik och det finns inga klassrum, barnen går runt i olika rum utan att ha sin egen bänk och stol och det gäller också barn som är 10 år gamla. De hämtar sina böcker från sitt skåp och går till rätt sal.

Skolan har en karaktär av kontorslandskap med stora glasrutor och en trappa i mitten som central mötesplats.

Det är en skola där man inte får ha skor på sig, men skohyllan kommer inte att finnas vid entrén utan barnen ska bära sin jacka/overall och skor till den våning dit de ska genom trappan. För 600 elever finns det bara en hiss och två ingångar, en huvudentré som vetter mot framsidan och en entré mot skolgården. Huvudentrén är under­dimensionerad och det kommer att bli lite trångt på morgonen om alla ska ta av sig sina skor.

Arkitekten säger att skohyllan luktar och det var inte särskilt välkomnande vid entrén.

Enligt arkitekten är ett öppet kontorslandskap med den stora trappan mycket säkrare än en korridor när det gäller mobbning. Man kan undra om det verkligen är säkrare med trappan där någon kan råka bli nedknuffad, utan att vuxna har tid att reagera.

Förutom säkerhets­problem är pedagogiken oroväckande. Man förväntar sig att en 10-åring klarar att organisera sig som en 15-åring och hitta rätt bok i skåpet, rätt rum, och hittar till rätt plats. Det kräver mental mognad som ett barn i den här åldern sällan har uppnått. Det är en onödig stress för en 10-åring, som borde ha sin egen bänk och stol och med böcker i bänken. Barnen behöver känna sig trygga och ha en plats som de känner som sin.

Både barn och vuxna blir lätt distraherade med stora glasrutor som gör att man tittar ut i korridoren och har svårt att koncentrera sig. Öppet kontorslandskap har visat sig ha katastrofala konsekvenser för produktivitet och skapar ljudkänslighet, migrän och psykisk ohälsa med ökad sjukskrivning. Jag törs knappt tänka på hur konsekvenserna blir för barn med ADHD. De kommer att bli alldeles vilsna och sitta i kafeterian, boken har de säkert tappat i något rum….men vilket rum?

Strukturella problem finns också: en hiss är inte tillräckligt för 600 elever plus personal. Hissen blir förstås upptagen hela tiden.

Två ingångar till skolan är inte tillräckligt, det blir kaos på morgonen.

Under mötet där skolan presenterades för allmänheten pratades om en skola i toppklass med individens hälsa i centrum, en skola som lockar. Jag ser bara en skola som istället skapar ohälsa och mer skrämmande än lockande.