Dela upp klasserna efter behov

Elever med särskild behov skulle behöva gå i egna, mindre klasser, skriver Leif Hägg.

Elever med särskild behov skulle behöva gå i egna, mindre klasser, skriver Leif Hägg.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2018-09-16 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När valet nu är över så kan frågan om skolans behov börja diskuteras på ett konstruktivt sätt. Det är inte lärarlönerna som avgör skolresultaten, utan hur man hanterar ”råvaran” man måste utgå från eleverna och deras olika förutsättningar.

Det är många elever som visas ha olika bokstavsdiagnoser, utmärkande för dessa är att de inte klarar en rörig studiemiljö då man lätt tappar koncentrationen, man behöver också klara och tydliga anvisningar för uppgiften som skall lösas. Lärarna har inte många minuter för varje elev så för att hinna följa läroplanen så lämnas dessa elever utan det stöd som dom behöver.

Med en separerad hantering av dessa elever i mindre klasser i en egen lugn studiemiljö så får dom den möjlighet som behövs. Det är viktigt att erbjuda denna möjlighet tidigt i skolan innan dom hinner tappa studiemotivationen, och föräldrarna behöver inte genomlida den jobbiga oförståelse som man ofta möter i kontakten med skolmyndigheten.

Det kostar naturligtvis på kort sikt att erbjuda dessa studiemiljöer, men stora summor sparas långsiktigt genom att dessa elever får självförtroende och möjlighet att konkurrera på arbetsmarknaden. En annan effekt skulle vara att lärarna får en lugnare arbetsmiljö, och kan ägna sin tid till undervisning. Ett utmärkt exempel är Bålsta kommun som arbetar på detta sätt med ett utmärkt resultat.

Man behöver inte åter uppfinna hjulet, utan finslipa den där inslagna vägen så får vi en skola som utgår från elevens behov, och inte från politikernas strama skolbudget.

Att staten går in med medel för att påskynda utvecklingen är självklart, då de är den stora ekonomiska vinnaren av arbetet. Vänta inte på nästa val med besluten, vi har inte råd med ytterligare fyra års förlorade möjligheter.

Läs mer om