Säkert! Gent! Attraktivt!
Det är kommunens mål för cykelvägnätet. Det borde gälla gångnätet också. Den långa blöta hösten avslöjar dock brister i underhåll och i konstruktion:
lövhalka på asfalterade banor och lövgegga av multna löv på grusbanor
pölar i ojämnheter och svackor
leriga behovsstigar där en rak väg saknas
Säkert
Lövhalka står för ca 10 procent av alla cykelolyckor i landet under oktober och november. Gåendes fall är den största olycksorsaken i trafiken.
Halka kan vara förödande för en cyklist som svänger eller bromsar. För gående är varje steg på halt underlag en risk. Backe ökar halkrisken.
Pölar begränsar gångbanans bred och tvingar gående ut i lera. Pölar fryser till isfläckar på vintern och kan dölja sig under snö och frost.
Gent
Genvägar är tydliga korrigeringar av ett bristande vägnät.
– Över gräsmattor. Folk ”sneddar”, men går i själva verket rakt.
- Till fastigheter som saknar förbindelser till gång- och cykelbanor.
- Felande länkar, som blir stigar, t ex längs diket mellan Bäcklösa och Valsätraskolan, som också är en gen väg mellan Norby och Ultuna.
Attraktivt
Arbetet på att höja attraktiviteten börjar här. Österplan och allén längs Kyrkogårdsgatan är två exempel.
Cykelfrämjandet i Uppsala uppmanar kommunen : Slarva inte med lövsopning, inte heller på grusbanor. Bejaka behovsstigar genom att grusa dem. Bygg upphöjda gång- och cykelbanor för avrinning. Behöver snöröjningen två vändor: Bygg mittrygg.