Dålig journalistik av UNT om trafiken

Det är olyckligt att UNT underlåter att ställa kritiska frågor om trafikpolitiken, skriver Marcus Westin.

Det är olyckligt att UNT underlåter att ställa kritiska frågor om trafikpolitiken, skriver Marcus Westin.

Foto: Madeleine Andersson/Arkiv

Insändare2019-12-30 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att få köra bil i Uppsala är måhända inget självändamål, men vilken roll vill den oberoende objektiva nyhetsförmedlaren med monopolställning, UNT, spela i den trafikpolitiska debatten?
Under ett par dagar har bilens vara eller icke vara i Uppsalas stadstrafik varit föremål för nyhetsartiklar, först utifrån att det kan vara aktuellt med vägtullar och därefter utifrån att Uppsala har Sveriges sämsta luft, varför det kan bli aktuellt att förbjuda privata dieselbilar i stadskärnan.
 

Det är för de flesta av Uppsalas medborgare ganska provocerande om kommunledningen först använder de begränsade resurser som kommunen har (resurser som då inte går att använda till skola, äldreomsorg och integrativa insatser i våra utanförskapsområden) till att smalna av gator på ett påfallande trafikstörande sätt, i medveten akt och mening att göra det svårare att komma fram med bilen och sedan tar det då störda trafikflödet som intäkt till att vägtullar krävs. Precis lika provocerande är det när kommunen flyttar den fysiska mätningen av luftens kvalitét till den plats i staden där man precis koncentrerat all tung busstrafik som står och pumpar ut avgaser och sedan tar den försämrade luftkvaliteten till intäkt för att privatbilismen ska begränsas!
 

I dessa tider när den samhällspolitiska debatten blir alltmer polariserad och misstänksamheten mot dagstidningar och public service ökar, är det olyckligt att UNT så påfallande underlåter att ställa kritiska frågor eller att ens på ett tydligt sätt beskriva tids- och händelseförlopp, vilket skulle göra det möjligt för läsaren att själv dra nödvändiga slutsatser. Jag har all förståelse för om enstaka journalister sympatiserar med delar av den nuvarande kommunledningens politiska agenda, men att detta också får genomslag på nyhetsplats är inte god journalistik.

Marcus Westin, Uppsala

SVAR: 

Insändarskribenten kan vara lugn. UNT tar på nyhetsplats ingen ställning i den trafikpolitiska debatten. Och självklart styrs inte publiceringarna av den enskilda journalistens eventuella personliga åsikter. Våra reportrar har ett oberoende uppdrag, artiklarna som publiceras passerar dessutom minst en nyhetsredaktör och i känsliga fall även mig som ansvarig utgivare.

Istället avgörs publiceringarna av nyhetsvärdet, och just frågan om den dåliga luften i Uppsala får man anse vara synnerligen relevant. Som beskrivits i några av artiklarna beräknar Naturvårdsverket att omkring 7600 personer per år dör i förtid på grund av luftföroreningar.

På samma sätt tror vi att frågan om en eventuell trängselskatt i Uppsala intresserar våra läsare. Vi kan se i statistiken att det var en av de mest lästa artiklarna den dagen. Ingenstans i artiklarna tas ställning. I båda texterna ställdes för övrigt frågan om hur eventuella begränsningar av biltrafiken skulle påverka cityhandeln och stadslivet i centrum. 

Det är tidningens sak att bevaka, rapportera och ställa de kritiska frågorna, och kommunens och övriga inblandade parters sak att besluta vilka åtgärder som är bäst.

Kalle Sandhammar, chefredaktör och ansvarig utgivare