Dags för skärpning Uppsala Stadsteater!

Uppsala Stadsteater måste bättre kvalitetssäkra sina föreställningar, skriver K-G Edung. Stadsteaterns chef Petra Brylander svarar.

Jag har nu varit med om alltför många riktigt dåliga föreställningar på Uppsala stadsteater, skriver K-G Edung.

Jag har nu varit med om alltför många riktigt dåliga föreställningar på Uppsala stadsteater, skriver K-G Edung.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2022-12-16 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är med i ett gäng pensionärskollegor som varvar olika aktiviteter i gott sällskap där vi sedan många år har ett teaterabonnemang som ger tillträde till valda premiärföreställningar. För min egen del har jag kommit till vägs ände efter den senaste föreställningen ”Flickan med svavelstickorna” som för mig var droppen och jag ”tackar nu för kaffet”. Här annonserar Stadsteatern i UNT med två stjärnspäckade helsidor i 4-färg som ska locka även yngre besökare, något jag anser är falsk marknadsföring. 

Många äldre i publiken i min närhet ruskade på huvudet frågande med repliken ”vad är det vi ser”. Vi var några i publiken som till sist inte stod ut och efter oss kom även en av Uppsalas kända politiker med sin lille son som förvisso på min fråga politiskt korrekt skyllde på sonen. Hade föreställningen haft paus så gissar jag att många fler inte hade kommit tillbaka till andra akten. UNT recenserar som vanligt snällt föreställningen som ”Magiska ögonblick och sprakande koreografi” med ett ”alibi ”inte det bästa eller mest livsbejakande han gjort”, det vill säga regissören Benke Rydman. 

Nu till min kontenta vad jag vill ha sagt. Uppsala Stadsteater måste bättre kvalitetssäkra sina föreställningar. Jag har nu varit med om alltför många riktigt dåliga föreställningar med bottennappet när hela föreställningen bestod av aktörer som sprang runt med små dockor som de pratade för. Teater kan vara alltifrån sorglig eller rolig, exempelvis som ”Arsenik och gamla spetsar”, men det måste finnas en handling som engagerar om det ska fyllas på med yngre publik. Annars ser jag Teaterdöden runt hörnet. Tips, åk till London och lär av stadens alla proffsiga föreställningar.

K-G Edung

SVAR

I vår konstart ingår att vi ibland inte når målet

Det är alltid tråkigt att höra att vissa av våra besökare inte är nöjda med sin upplevelse på teatern. 

Teatern har ett stort utbud av olika produktioner under ett spelår, alla har olika mål och konstnärliga utmaningar och riktar sig till olika publikgrupper.

Vi gör klassiska verk, nyskrivna pjäser med samhällsaktuell betoning, fars och komedi och även mer formmässiga projekt där texten inte är det bärande elementet. 

Ibland blir det storartat och ibland misslyckas vi. Teaterns fundament vilar på en kollektiv process, vi tar fram originalverk som inte visas någon annanstans än just in Uppsala. Inget är värre än att publiken blir besviken och vi kan alltid göra bättre och jobba hårdare men i vår konstart ingår att vi ibland inte når målet. Väldigt sällan men det händer. Att tycke och smak är olika är givet, allt passar inte alla men att avfärda hela vår repertoar med begreppet ”bottennapp” är inte rättvist. Lika orättvist är att vi gjort denne besökare med sällskap besviken på Flickan med svavelstickorna.

Håll i förtroendet för teatern och vi ska bli bättre på att säkra upplevelsen, kommunicera föreställningen rätt och hålla mötet med publiken levande. 

 Petra Brylander

Vd/teaterchef, Uppsala stadsteater