Dags att lyfta blicken om bensinpriset

Politiska löften om sänkta priser på drivmedel tycks överträffa varandra ju dyrare drivmedlet blir, skriver Matts Ytterström

Politiska löften om sänkta priser på drivmedel tycks överträffa varandra ju dyrare drivmedlet blir, skriver Matts Ytterström

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2022-04-14 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Instämmer med Torsten Anderssons reflektion (den 9/4 på denna sida) avseende passen. Samtidigt kan det kanske vara värt att påminna om att då man reser inom Schengenzonen är det inte nödvändigt med ett pass eftersom det räcker med ett giltigt nationellt ID-kort. Det har jag själv rest med under flera år utan problem. 
Jag tänker att Torstens reflektion också kan ge anledning att lyfta blicken en aning även i andra aktuella frågor. Till exempel priset på bensin och diesel. Jag har erfarenhet av de portugisiska priserna på desamma. De är likvärdiga de svenska (ca 2,10 euro/l för 95 oktan och 2,4 euro/l för diesel). Nettomedelinkomsten där är mindre än hälften av den svenska. Ur ett omräknat köpkraftsperspektiv motsvarar det cirka 40 kr/l för 95 oktan i Sverige. 

Det är valår och opportunistiska politiska löften om sänkta priser på drivmedel tycks överträffa varandra ju dyrare drivmedlet blir. Om det svenska drivmedelspriset relativt skulle öka till motsvarande det portugisiska, det vill säga 40 kr/l, kan vi då förvänta oss gratis drivmedel…? Eller kommer vi att, som portugiserna, inse att det går att sänka farten under en period och på så sätt minska kostnaden.
Tusenlappen vi utlovats som kompensation för drivmedelsprisökningen kan med fördel istället skickas till Röda Korsets hjälparbete i Ukraina.