Vi har tre förslag på vilka reglerna som skulle kunna vara aktuella för elsparkcyklar i Uppsala:
Elsparkcykelföretagen får ett likvärdigt ansvar som biluthyrningsföretagen har, det vill säga att kontrollera att den som hyr kan trafikreglerna. Så i stället för krav på körkort, låta det bli en uppgift för elsparkcykelföretagen att kontrollera att de som vill hyra en elsparkcykel kan gällande trafikregler genom ett test. När testet är godkänt ge ett kort eller inloggningskod, så att de som vill hyra kan använda elsparkcyklarna. Om de missköter de sig, så blockerar uthyraren personen.
Dra in elsparkcykelföretagens tillstånd om deras kunder upprepade gånger inte följer gällande trafikregler. Det vill säga åker på trottoarer, åker mot rött trafikljus, åker mer en person på elsparkcykeln, parkerar på trottoarer eller framför portar/dörrar eller att elsparkcyklarna slängs här och där.
Inför samma regler som Solna stad, det vill säga att inrätta dedikerade platser (zoner) där man måste ställa sin elsparkcykel för att abonnemanget ska avslutas. Platsen får inte vara på trottoarer där folk rör sig, zonerna är digitalt markerade i elsparkcykelföretagets app, men även fysiskt via skyltning runt om i kommunen.
Vidare vad sägs om en trafikvecka, där politiker, polisen med polisaspiranter, cykelfrämjandet och ansvariga för elsparkcykelföretagen övervakar staden, med information om synskadades situation (se UNT 5/9–23) till trafikanter som bryter mot trafikregler och information om bötesbelopp?
Avslutningsvis, tack till flera bra insändare i Uppsala om elsparkcyklar.
Tacksam om svar från invånare i Uppsala samt någon politiker om ovanstående förslag.