Dagens betygssystem är inte rättvist

Betygssystemet behöver ses över, skriver Shilan Malek.

Betygssystemet behöver ses över, skriver Shilan Malek.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2019-11-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alla är vi inte lika inför dagens betygsystem
Man brukar säga att livet inte är rättvist och någonting som definitivt inte är rättvist är det system som idag används för att betygsätta våra skolelever. Dagens betygsystem, som infördes 2011, utgörs av en sexgradig skala som sträcker sig från F till A, där F är icke godkänt och A är högsta möjliga betyg.
Systemet har många problem och ett av de största är den orättvisa och ojämlikhet den skapar bland oss elever. Kunskapskraven är diffusa och svårtolkade för både lärare och elever, vilket leder till att två lärare med samma legitimation sätter två olika betyg på elever som skrivit exakt samma uppgift. 
 

Systemet är även uppbyggt så att för att nå det högsta betyget, A, måste man ha presterat A på samtliga kunskapskrav. Har man 100 kunskapskrav på A-nivå och ett på E-nivå blir slutbetyget ändå D. Vissa lärare och skolor väljer att se mer mellan fingrarna på detta, vilket leder till att det vuxit fram rykten om att vissa skolor är ”lättare” att få bra betyg på en andra. 

Det här tycker jag är orimligt och orättvist, man borde inte få bättre betyg för att man går på en speciell skola. Alla vi elever vet att det kan krävas höga betyg om man vill bli antagen till vissa utbildningar och det här systemet får många som vill prestera bra i skolan att känna sig omotiverade och många vill till och med ge upp. 


Jag tycker att våra politiker ska ta sitt ansvar och se över det nuvarande betygssystemet. Framförallt ska de fokusera på det viktiga; att skapa en jämlik skola där alla elever har samma förutsättningar att lyckas.