Cykellänk kan förkorta restid

Nya bilvägar för en miljard medan fotgängare får gå i lera och sörja, skriver Björn Engström och Torbjörn Albért.

Nya bilvägar för en miljard medan fotgängare får gå i lera och sörja, skriver Björn Engström och Torbjörn Albért.

Foto: Privat

Insändare2021-02-18 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så här ser stigen mellan Bäcklösa och Valsätra ut, vår som höst. Den har stor potential, som cykellänk till Ultuna förkortas restiderna kraftigt för boende i Norby och ända bort till Stenhagen.

Vi måste minska biltrafiken för att klara miljömålen för 2030. Kommunen ska ta ett samlat grepp om trafiken med en mobilitetsplan. Men innan dess blev en majoritet överens om att lägga ut 300 miljoner kronor för att minska bilköer under den värsta rusningstimman. Detta till redan beslutade 300 miljoner kronor på en trafikled runt Studenternas med en planerad förlängning under järnvägen till Boländerna. Sammantaget en förstärkning av bilvägnätet med nära en miljard av Uppsalabornas skattepengar.

Uppenbarligen är man obekymrade om Trafikverkets fyrstegsprincip, att fler körfält ger mer biltrafik liksom nya billänkar, vilka dessutom kan försämra framkomligheten totalt sett.