I slutet av oktober skrev jag till COOP angående exponering av tobak. Den 26 oktober fick jag en bekräftelse på att min fråga var mottagen och mitt ärende fick ett internt referensnummer (CAS-nummer). Trots upprepade uppringningar med löften att jag snarast skulle bli kontaktad dröjde det innan jag fick svar.
Lärare mot Tobak är en av yrkesföreningarna mot tobak som jobbar för att skydda barn och unga mot tobak. En viktig åtgärd för att uppnå detta är att detaljhandeln slutar exponera tobaksprodukter. Tyvärr har våra lagstiftare ännu inte vågat ta steget men exponeringsförbud finns i Island, Kanada, Thailand, Irland, Finland, Storbritannien, Norge, Australien, Singapore, Trinidad och Tobago, Vietnam, Frankrike, Kroatien, Nya Zeeland, Panama, Uganda och Ryssland.
Vi tror att en medlemsstyrda organisation som Coop har mycket goodwill att tjäna på att man vill att kunderna inte ska börja använda tobak och nikotinprodukter och värna om kundernas hälsa, speciellt barns hälsa. Färgglada tobakspaket lockar speciellt barn och bör förvaras bakom draperi.
Vem i Coop kan vi arbeta vidare med för att skydda barn och unga och få Coop att framstå som hälsofrämjare?
Själv handlar jag på stora Coop i Uppsala. Sedan jag skrev mailet har jag slutat handla på COOP på grund av att jag inte fått något svar. Svar kom dock sent om sider den 10 december. Det verkar som de ansvariga inte vill ta i frågan och låter en kommunikatör förmedla texten nedan.
”Vi har nu fått återkoppling i ärendet från ansvarig för tobak, vi beklagar att det har tagit tid och tackar för ditt tålamod.
Tyvärr så har de inte möjlighet att medverka på en intervju. Vi har fått nedan återkoppling. Coop är mån om en ansvarsfull tobaksförsäljning, vi följer de lagar och regler som gäller för tobakshantering, är noga med ålderskontroll och har i många butiker väldigt liten exponering av tobaksvaror då de till stor del säljs i förbutiker, där inte alla passerar eller i separata skåp. Vi har haft dialoger om exponeringsförbud, men just nu inte tagit något beslut i den riktningen.”
Detta tyder på att Coop inte har något större intresse att verka i folkhälsans intresse och förmedlar ett svar som tydligt bär tobaksindustrins signum. Coop prioriterar alltså vinsterna av tobaksförsäljningen högre än kundernas hälsa.