Civila kontrollanter kommer inte leda till ett bättre bemötande

UL:s biljettkontroller ska utgå från en flexibel och medmänsklig hållning, något som inte kommer att gå när man även inför civila kontrollanter, menar insändarskribenten.

Att införa civila kontrollanter kommer inte göra gott menar insändarskribenten, och gör en jämförelse med kontrollerna i Göteborg.

Att införa civila kontrollanter kommer inte göra gott menar insändarskribenten, och gör en jämförelse med kontrollerna i Göteborg.

Foto: Magnus Andersson

Insändare2024-12-25 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I och med Uppsala kommuns försök att skapa "mjukare biljettkontroller" genom att bland annat införa nya riktlinjer för att förbättra bemötandet vid kontroller, så smög de även med att de ska börja med civilklädda kontrollanter på bussar och tåg. En rent sagt paradoxal handling enligt mig.

Om målet är att främja mjukare biljettkontroller och bättre bemötande mot resenärer så är civila kontrollanter en bevisat dålig idé. Ett relevant exempel är Västtrafik som införde civila kontrollanter i februari, något som gav upphov till förhandling mellan facket och Arbetsmiljöverket. Detta på grund av att Transportarbetareförbundet la skyddsstopp för de civila kontrollanterna eftersom facket ansåg att det orsakade en obehaglig arbetsmiljö. Man såg en ökning av våld mot personalen, orsakat av minskat tillit till de kontrollanter som nu såg ut som helt vanliga människor.

Våld mot personalen kanske är att ta i lite, men minskat tillit är helt förståeligt! Helt plötsligt öppnas bussdörrarna för bedragare att hoppa på bussen och låtsas vara kontrollanter som fäller böter. Man kanske tänker att "ingen hade ju gått på det", men föreställ er ett naivt litet barn eller en senil äldre som blir pressad på pengar av någon som påstår sig vara kontrollant för att de "köpt fel biljett" eller "aktiverat den för sent". De flesta resenärer vet förmodligen inte heller hur en riktigt kontrollant ser ut, vilket kan odla ännu mindre tillit.

En obehaglig arbetsmiljö för kontrollanter innebär även en obehaglig miljö för de som reser med kollektivtraffiken. Om kommunens mål är att förbättra kontrollanters bemötande med resenärer är detta ett steg åt helt fel håll.