Bygg rätt järnväg så slipper vi tågstörningarna

Om man bygger nya järnvägsspår intill de gamla blir effekterna av dessa störningar lika allvarliga som nu - alla fyra spåren måste stängas av. Det skriver Nils Brunsson.

"Det är förknippat med risker då det enkla järnvägsspåret på vissa ställen går genom ett ”väglöst” land", skriver Hanna Johnselius.

"Det är förknippat med risker då det enkla järnvägsspåret på vissa ställen går genom ett ”väglöst” land", skriver Hanna Johnselius.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2024-02-03 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket har lämnat förslag till var de nya järnvägsspåren från Uppsala mot Stockholm ska gå. Förslagen för delsträckan Bergsbrunna-Arlanda är nu ute på samråd. Verket tar upp två huvudalternativ. Det första innebär att det blir två järnvägsbanor: den nuvarande järnvägen kompletteras med en ny dubbelspårig bana utmed E4 fram till Arlanda. Det andra alternativet är att lägga de nya spåren alldeles intill nuvarande spår. För alla pendlare och andra resenärer är det viktigt att det första alternativet blir verklighet och att det andra avfärdas.

Huvudproblemet för resenärerna med nuvarande järnväg mellan Uppsala och Stockholm är alla störningar som leder till stora förseningar eller inställda tåg. Tågen stoppas på grund av olyckor, bränder, att folk rör sig i spårområdet, att kontaktledningar rivs ner eller att ställverk slutar fungera. 

Om man bygger nya spår intill de gamla blir effekterna av dessa störningar lika allvarliga som nu - alla fyra spåren måste stängas av. Miljardbelopp skulle satsas utan någon förbättring av tågens tillförlitlighet. Därtill kommer åratal av störningar under byggtiden när man ska passa in de nya spåren bredvid de gamla. 

Att som i det första alternativet bygga en ny järnväg på ordentligt avstånd från den gamla är däremot ett effektivt sätt att minska störningarnas effekt på trafiken. När störningar uppstår på en bana kan tågen omdirigeras till den andra. Dessutom störs inte trafiken på den gamla banan av bygget av den nya.

Nu finns alltså chansen att välja en lösning som verkligen förbättrar situationen för tågresenärerna. Ta den!