Bussturer på landet går inte att planera

Jag vill känna mig säker på att komma till jobbet i tid. Det går inte när UL ställer in flera avgångar, skriver Eva Lund.

Det är stressande att inte veta om man ska komma i tid till jobbet eller inte. Vad tänker UL göra åt situationen? undrar insändarskribenten.

Det är stressande att inte veta om man ska komma i tid till jobbet eller inte. Vad tänker UL göra åt situationen? undrar insändarskribenten.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2023-08-25 09:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu får UL ta och göra något åt inställa avgångar. Bussen som jag åker med från Knutby (809 ) är det turer som ställs in varje vecka. Jag ringer till kundtjänst som är det ända numret vi resenärer kan vända oss till! 
Det är under all kritik att vi resenärer inte kan nå ledningen i dessa ärenden utan det är den personen som svarat i kundtjänsten som får ta emot upprörda resenärer. Redan förra året började detta med turer som blev inställda. Jag framförde då om ni inte har tillräckligt med anställda så måste ni korta ner turerna i tidtabellen så jag som resenär kan känna mig säker att komma till mitt arbete i tid! Påpekade också varför har ni inte tillräckligt med chaufförer? Då måste man ju som företag gå in och se vad är det brister i och försöka lösa situationen. Jag är nu trött på detta det hänvisas att man ska bidra och åka med i lokaltrafiken. Jag bor på landsbygden och kan inte bara ta en promenad till mitt arbete eller cykla! De resenärer som bor i city kan ju välja andra turer om deras ordinarie buss är sen eller inställd tur. Den möjligheten har inte jag eller alla andra som åker med bussar utanför city. Jag vill kunna känna mig säker på att komma till mitt arbete i tid. Genom att jag kommer försent så gör ju jag att mina kollegor blir drabbade. Det är en stress för mig så UL vad ska ni göra åt detta?
Väntar ivrigt på ett svar.