Busskuren visar att skamgräns är passerad

Trots alla fina ord om hållbar mobilitet är prioriteringen av motortrafik uppenbar, skriver Björn Engström och Torbjörn Albért.

Busskuren på cykelbanan gör att cyklisterna tvingas cykla på gångbanan, skriver Björn Engström och Torbjörn Albért.

Busskuren på cykelbanan gör att cyklisterna tvingas cykla på gångbanan, skriver Björn Engström och Torbjörn Albért.

Foto: Läsarbild

Insändare2021-01-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunen säger att fotgängare och cyklister är prioriterade i staden, men i praktiken är det motortrafiken som regerar. Ingenstans blir detta mer tydligt än på Sjukhusvägen. Trots en rejält överdimensionerad körbana placerar trafikkontoret varningsskyltar för bilisterna på cykelbanorna. Där når kommunen skamgränsen!

2014 den nya snabbcykelbanan smalare än alla rekommendationer, utan att ta en enda decimeter av körbanan, fastän den är två meter bredare än nödvändigt. Cykelbanan borde istället vara extra bred: Den a) är trafikerad i bägge riktningar samtidigt - på morgonen är fler på väg uppför än nerför, b) ligger i en backe där man rullar i 30 km/h nerför, men vinglar i 10 km/h uppför och c) ligger intill en alldeles för smal och vältrafikerad gångbana. 

2017 byggdes en busskur mitt på snabbcykelbanan medan bilvägen lämnades orörd. 

2020 byggdes en ny busskur på sjukhussidan mitt på cykelbanan och cyklisterna tvingas cykla på gångbanan. Där passeras skamgränsen!

Utfästelsen om en innerstad i mänsklig skala är ett skämt. Trots alla fina ord är prioriteringen av motortrafik uppenbar. Förtroendet för Uppsala kommun, Region Uppsala och bussbolaget om en prioritering av hållbar mobilitet är allvarligt skadat.

Och det blir värre. En ny trafikled runt Studenternas, utan att Islandsbron stängs av, ger snabbcykelleden ett stoppljus mitt i backen. Med spårvagn tillkommer ytterligare två körbanor vilket ger motortrafiken en minst 18 meter bred väg. Det är lika mycket som dagens totala gatubredd. Hur mycket utrymme får cyklister och fotgängare då?