Bussbranschen åsidosätter vilotider

Bussbranschen har gjort ett eget avtal som går förbi EU:s regler om om vilotider, skriver Dick Åhman.

Bussbranschen har gjort ett eget avtal som går förbi EU:s regler om om vilotider, skriver Dick Åhman.

Foto: ERIK ABEL / TT

Insändare2018-05-29 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att förbättra säkerheten för vägtransporter inom EU är det tänkt att EU:s ”kör och vilotider” skall gälla utan undantag. Det är ett regelverk som ger höga böter om det inte efterlevs, och som kontrolleras med färdskrivare i fordonen. Men detta gäller inte busstrafiken i Sverige!?

För att minska kostnaderna för bussförarna, har bussbranschen gjort ett eget avtal som åsidosätter EU:s kör- och vilotider. Det betyder i praktiken att förarna måste stänga av färdskrivaren vid turer under 50 km, och därmed gäller inte EU:s regelverk.

Glömmer man stänga av den, blir det höga böter.

Här åsidosätter man säkerheten på ett lagligt sätt för att slippa betala för de vilotider som bestämts av EU:s regelverk!

Bravo Sverige, med trötta bussförare! Glöm inte säkerhetsbältet!