Tack KD för debattartikeln ”Styret hycklar om biltrafiken på Kungsgatan” i UNT 28-10-21
Vi är många som har läst om att de styrande har skyllt på bilisterna när det gäller Kungsgatan, men också läst att det egentligen är bussarna som står för 67 procent av utsläppen.
Vad har de styrande gjort under tiden som upprustningen runt Stora Torget pågår? Jo, de har dels byggt om korsningen S:t Olofsgatan - Kungsgatan och tagit bort separata svängfilen till höger från S:t Olofsgatan till Kungsgatan. Samtidigt de har lett om flertal busslinjer till S:t Olofsgatan som ska vidare till höger vid Kungsgatan.
Det är grönt ljus samtidigt för gångare vid övergångsstället på Kungsgatan som det grönt ljus för svängande trafik från S:t Olofsgatan till Kungsgatan, vilket gör att en buss eller ett fåtal bilar hinner passera vid grönt ljus. Det har lett till att det uppstår köer från korsningen vid Kungsgatan ända till Sysslomansgatan. Hur tänkte de styrande där.
Borde det inte vara självklart att ha grönt för fotgängarna och bil- och busstrafiken var för sig. Då skulle utsläppen minska betydligt. Eller är det för att visa på ökade utsläpp, för att i förlängningen kunna stänga av centrumkärnan från biltrafik?
Ska nuvarande styret hindra folk som bor i centrum att ha parkering, samt att ta sig till och från bostaden med bil? Tänk på att även vi som bor i centrum har rösträtt.
Oavsett om man har diesel eller bensinbilar, dieseln har blivit bättre och renare, precis som bensinbilarna, då man har tagit bort blyet och ersatt med E10 (biobränsle) som ger mindre utsläpp av koldioxid. Viss förnybar bensin har fått bort 65 procent av koldioxidutsläppet och vem vet, snart kanske den är fossilfri fram till 2030. Rom byggdes ju inte på en dag.
På nätet hittade vi en artikel om fossilfri bensin, där det står att däremot skulle upp till 47 procent av utsläppen försvinna om man elektrifierade diesel och gasbussar. Då är det väl ingenting att diskutera, lägg ner förslaget om spårvagnar. Lägg i stället pengarna på underhåll av egna fastigheter så som för- och grundskolor, äldreboenden med mera i stället för att behöva riva dem på grund av bristfälligt underhåll och vara tvungen att hyra lokaler och eller att bygga nytt, samt att stärka upp elektriciteten för Uppsalas framtid.
Yvonne Flambe
Henrik Westman
Uppsala