Bron blir tvåhundra meter längre än Tjörnbron

Den person som tror att den planerade bron över Fyrisån inte radikalt påverkar landskapsbilden är nog ännu inte född. Det skriver två företrädare för Föreningen Sydöstra Uppsala.

Tjörnbron är cirka 650 meter. Den planerade bron över Fyrisån mellan Ultuna och Nåntuna planeras att bli drygt  200 meter längre.

Tjörnbron är cirka 650 meter. Den planerade bron över Fyrisån mellan Ultuna och Nåntuna planeras att bli drygt 200 meter längre.

Foto: Maria Johannessen

Insändare2024-01-26 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den planerade bron över Fyrisån i de sydöstra stadsdelarna blir två hundra meter längre än Tjörnbron. Bron, en mastodont, ska sträcka sig över ängarna och ån mellan SLU och Nåntuna. Den person som tror att detta inte radikalt påverkar landskapsbilden är nog ännu inte född. 

Planerna kring hur det ska byggas i de sydöstra stadsdelarna, både hus och bro, pågår för fullt. MP, V, S, och L, kvarstår vid sitt beslut att den Sydöstra staden ska bli lika stor som Sundsvalls stad, cirka 60 000 invånare. Arkitekterna och ingenjörerna fortsätter att försöka hantera projektets omfattning och för varje plan påminns vi om de stora och oåterkalleliga förändringar som kommer att ske. En sådan byggplan rör bron över Fyrisån, eftersom den sydöstra stadsdelen kräver också nya transportvägar.

Brons utseende och placering har presenterats flera gånger och det kommer att bli en stor och lång bro, cirka 850 meter, hela två hundra meter längre än Tjörnbron. Bron kommer dock att vara lägre än Tjörnbron och något böjd. Dessutom blir den bred, cirka 17 meter. 

Bron planeras att öppna trafik för kollektivtrafik, cyklister och gångare samt utryckningsfordon, dock ej ”vanliga bilar”. Motiveringen till denna bro är flera, inte minst att den skall underlätta transporten för flera tusen mellan de östra och västra delarna av Uppsala. Självklart måste det också finnas en depå för spårvagnar då ett spårvagnsnät planeras. Denna depå kommer att placeras nära bron, strax väster om väg 255. Sådana depåer kräver stora ytor för att till fullo svara emot spårvagnstrafik, ett planområde som är drygt 11 hektar, motsvarande ca 20 fotbollsplaner.

I kommunens framtagna plan för den Sydöstra staden så framhålls det viktiga att landskapsbilden behålls i området. Det är en målsättning som kommunen medvetet tycks nedprioritera. I detaljplanen för broområdet står nämligen, klart och tydligt, att genomförandet av planen kommer att ”förändra landskapet och upplevelsen av det i grunden”. 

Utopin om den Sydöstra staden drivs framåt av politisk dövhet och kanske stolthet, inget är omöjligt och inget pris är för högt. Uppsalas karaktär kommer att ändras i grunden och vi frågar oss om igen;  Har ni styrande politiker verkligen till fullo förstått vilken förändring som ni orsakar Uppsala stad?